«EDWARD» diena paiet bez cietušajiem
Juris Šteinbergs

19. septembrī  Eiropas Savienības dalībvalstu ceļu policisti kampaņas «EDWARD»  (European Day Without a Road Death) laikā rīkoja reidus, lai pastiprināti uzraudzītu ceļu satiksmi. Kampaņas galvenais mērķis ir mazināt smagi ievainoto un bojā gājušo ceļu satiksmes dalībnieku skaitu uz Eiropas ceļiem. Reidi notika 24 stundu garumā visās ES dalībvalstīs.
    Piedalīties reidos bija uzaicināti arī žurnālisti. Šo iespēju BD  izmantoja, do­doties patrulēt kopā ar Jēkabpils iecirkņa satiksmes uzraudzības rotas jaunāko inspektoru Ģirtu Lambu. 
    Netrafarētais «Subaru»  markas automobilis, kas uz ceļa ne ar ko īpaši neizceļas,  ir apgādāts ar videokameru un  radaru. Videoekrānā redzams ne tikai ceļš, bet arī tajā pašā virzienā un pretimbraucošo auto ātrums. Neesam nobraukuši ne pāris kilometru pa Jēkabpils–Viesītes ceļu, kad pretī brauc BMW. Ekrānā re­dzams, ka tā ātrums ir 116 km/h. Inspektors nepagūst izkāpt no auto, lai  ap­turētu pārkāpēju, tāpēc nā­kas nedaudz dzīties «bembim»  pakaļ un ap­stādināt  to ar  gaismas un skaņas  sig­­nāliem. Autovadītājs  sa­vu vainu atzīst. Pēdējā gada laikā viņam citu pārkāpumu nav bijis, tādēļ bez ierastā protokola par 40 eiro sodu tiek sastādīts arī otrs par divreiz mazāku summu. Atlaide darbojas,  ja sods tiek samaksāts  divu nedēļu laikā. 
     Kad pārkāpējs ir atlaists, Ģirts saka, ka tagad minūtes desmit jāpastāv ceļa malā, kamēr aizbrauc «mirkšķinātāji» jeb tie autovadītāji, kas redzējuši policijas auto ar iedegtām bākugunīm un kādu laiku brīdinās pārējos.  Kamēr stāvam ceļmalā, inspektors pastāsta, ka pirms gadiem trim četriem katrā patrulēšanas reizē nācies apstādināt autovadītājus, kas braukuši ar ātrumu 140–160 km/h. Tagad situācija ir uzlabojusies, un tādi skrējēji sastopami ļoti reti. Galvenokārt pārkāpēju ātrums ir robežās 110–120 km/h. Tas, visticamāk, ir lielo naudas sodu dēļ. 
    Ja patruļā brauc divi policisti, otrs datorā vada garāmbraucošo mašīnu numurus un pārbauda, vai ir izieta tehniskā apskate un vai nav beigusies civiltiesiskā apdrošināšana. Tad ekipāža ir tiesīga auto apturēt. «Subaru» automašīna  ir aprīkota ar radaru, videomonitoru un datoru, kas caur mobilo internetu savienots ar datu bāzēm. Viena videokamera ir vērsta uz automašīnas salonu, bet vēl viena piestiprināta pie policista vestes. Visas darbības tiek tiešsaistes režīmā kontrolētas Rīgā. 
   – Ja esmu apstādinājis pārkāpēju, varu nākt pretī vadītājam, tikai noformējot protokolu ar soda atlaidi. Saprotu, ka situācijas dzīvē var būt dažādas, cits tiešām kaut ko svarīgu kavē, citam jāsteidzas uz slimnīcu vai tamlīdzīgi, taču tāpat nevienu palaist nevar, jo video tas ir redzams, un varētu rasties aizdomas, ka notikusi  ku­kuļ­došana.   Lielākā daļa pārkāpēju savu vainu  uzreiz atzīst. Strīdēties arī  patiesībā nav vērts, jo videoierakstā viss redzams kā uz delnas, – stāsta Ģ. Lamba.
    Kad vēlreiz izbraucam uz Viesītes šosejas, tiekam līdz Ošānu pagriezienam. Pretī, apdzenot citu auto,  traucas «Volvo». Radars rāda, ka tā ātrums ir 124 km/h. Savā ziņā tā  šoferim ir laimējies. No radara rādījuma tiek atrēķināta 3% iespējamā kļūda, līdz ar to «Volvo» ātrums matemātiski tiek samazināts līdz 120 km/h. Būtu par vienu kilometru lielāks, sods sasniegtu 80 eiro, bet tagad tikai 40 eiro.  
I    nteresanta nianse – pārbraucot savu «Subaru» no vienas ceļa puses uz otru, lai nostātos aiz pārkāpēja, Ģirts neaizmirst piesprādzēties, lai gan veicamais ceļa ga­bals nav lielāks par 30 metriem. 
    – Paši neizvēlamies, uz kuriem ceļiem patrulēt, to nosaka priekšnieks. Pārsvarā tas notiek uz Rēzeknes,  Viesītes un Aizkraukles šosejas. Ar «Subaru» ir prieks strādāt. Mašīna ir jaudīga, augsta, visur var iebraukt un izbraukt. Praktiski aizbēgt no mums nevar. Vienīgi laukos dažreiz nākas pārtraukt pakaļdzīšanos, jo saceltie putekļi apdraud citus satiksmes dalībniekus. Vispār laukos ir interesanti. Tur bieži ir jādzenas pakaļ, jo daudzi brauc bez tiesībām, reibumā un viņiem nav ko zaudēt, – stāsta jaunākais policijas inspektors. 
    Jautāts, vai bieži nācies pielietot ieroci, Ģirts stāsta, ka policijā strādā jau 18 gadus, no tiem piecus pēdējos Jēkabpilī, bet pirms tam Rīgā. Galvaspilsētā nav nācies šaut, jo pilsētā tas arī nav atļauts, toties  šajā pusē to ir darījis četras reizes. Pārsvarā tā bijusi šaušana pa auto riepām. Bet par šo iespēju «pašaudīties» policists nekādu sajūsmu neizrāda. 
   – Krietni jāpiedomā, lai kādā situācijā pielietotu ieroci. Nekāda prieka nav šaut pa riepām, ja mašīna pilna ar jauniešiem. Auto kratās, īsti nomērķēt nav iespējams, var būt arī rikošets. Tā ir milzīga atbildība, – tā Ģ. Lamba.  
   Runājot par dzērājšoferiem, policists uzsver, ka sabiedrības attieksme pret iereibušiem vadītājiem  ir stipri mainījusies. Apmēram puse no viņiem  ir noķerti pēc iedzīvotāju zvaniem. Vis­biežāk cilvēki pamana  autovadītājus, reibumā sē-žoties pie stūres, pie veikaliem. Reti kad šie zvani ir nepatiesi, lielākoties tie apstiprinās. 
    Tomēr ir arī citādi piemēri. Pēc nesenā šlāgerfestivāla Jēkabpilī, Kena parkā, aizturēti četri dzērājšoferi. Viens, kuram bija 3 promiles,  iebraucis sānos citam autiņam, izbraucot uz Brīvības ielas, policistu acu priekšā. Kad pārkāpējam pateikuši, ka auto tiks evakuēts, apkārt sastājušies ap piecpadsmit agresīvi noskaņotu cilvēku, kas taisījuši traci. Acīmredzot, bija paredzēts doties kaut kur svinēt  tālāk, bet policisti šo nodomu izjaukuši. 
    Diemžēl patrulēšanu uz ceļa drīz nākas pārtraukt, jo Ģirts saņem rīkojumu doties uz Brodiem, kur staigājot pliks vīrietis. Vīrieti atrodam vienās apakšbiksēs sēžam pie dīķa. Redzams, ka viņam ir psihiskas problēmas. Atbrauc gan pagasta pārvaldes vadītājs, gan sociālie darbinieki, tiek izsaukti arī mediķi.  Bat tas jau ir cits stāsts, kas uz ceļu satiksmes drošību neattiecas. 
   Kā ziņo Iekšietu ministrijas pārstāvji, reida dienā  Latvijā netika reģistrēts neviens satiksmes negadījums ar smagi cietušajiem vai bojā gājušajiem.  Ie­spējams, tas  bija pastiprināto reidu dēļ, bet sava loma, iespējams, bija arī izvēlētajai dienai – trešdien cilvēki nododas darbam, nevis izklaidei un nav vēl noguruši pēc nesenajām brīvdienām. 
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (1)

  1. besī ārā
    besī ārā
    pirms 1 gada

    vienreiz piezvanīju uz jpils policiju, ka nepilngadīgi perdeļi drellē ar mašīnu, atbildēja, ka viņiem ir tikai divas ekipāžas un tās pašas aizņemtas. tā, ka var drellēt droši visi perdeļi, dzērāji, bez tiesībām, poh. vot i zvani uz policiju, viss beztolu.

    Atbildēt

Pievienot komentāru