Elektromobiļu maratons piestāj Jēkabpilī
Juris Šteinbergs

Piektdien Jēkabpilī piestāja elektromobiļu maratons «Uzlādes tīkls savieno pilsētas».  Uzlādes punktā Rīgas ielā tika lādēti divu  automašīnu «Nissan Leaf» akumulatori, un, kamēr tas notika, maratona dalībniekus  iztaujāt un elektromobiļus apskatīt  varēja visi interesenti. Jāsaka, ka jēkabpiliešu interese nebija milzīga, bet pāris vīru ap autiņiem  grozījās. 
    Par maratona mērķiem BD stāsta viens no tā dalībniekiem, akciju sabiedrības «Sadales tīkls» attīstības direktors Jānis Kirko­valds:
    – Maratonu rīko Beziz­mešu mobilitātes atbalsta biedrība. Tā mērķis ir parādīt, ka var apbraukāt Lat­viju,  lietojot  CSDD izveidoto uzlādes tīklu. Maratons startēja ceturtdien Jūrmalā, no kurienes mēs devāmies uz Ventspili, Liepāju un no turienes uz Dobeli. Šodien savukārt caur Bausku ieradāmies Jēkabpilī, bet tālāk brauksim uz Daugavpili, Savukārt sestdien maratons finišēs Valmierā.
   – Cik ilgs ir elektromobiļa uzlādes laiks?
   – Uzlādes stacijā tas ir apmēram 1,5 stundas, bet no parastās rozetes – 7 stundas. «Nissan Leaf» ar vienu uzlādi var nobraukt 200 km, tā ka, braucot lielākus gabalus, nākas plānot maršrutu. Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība kopā ar a/s «Latvenergo» ir izstrādājusi karti, kurā atzīmētas ne tikai šīs ātrās uzlādes stacijas, bet arī citas vietas, kur var akumulatorus «pabarot»  no rozetes – ben­zīntankus, viesnīcas, kafejnīcas. Dobelē viesnīcā gribējām palādēt automobiļus. Tur viens auto jau bija pieslēgts pie vienas no četrām rozetēm. Kad pieslēdzām savējos – tika izsisti drošinātāji. Izrādās, tur bija automātiskais 16A drošinātājs. Tas rāda, ka šī lieta vēl ir attīstības sākumā, bet pamazām viss attīstās. Latvijā ir ap 1500 elektromobiļu, kas pārsvarā pieder pašvaldībām, iestādēm un uzņēmumiem, bet ir arī privātpersonām, lai gan šāda elektromobiļa cena ir 35–40 tūkstoši eiro.
   – Kādas ir izmaksas uz 100 km?
   – Lādējot no parastās rozetes – apmēram 2,5 eiro uz 100 km, bet ātrās uzlādes stacijās – 5 eiro.  Jā­saprot, ka vienas tādas stacijas izmaksas ir ap 30 tūkstošiem, tāpēc arī cena augstāka. Savukārt elektromobilim ir mazāk lietu, kas varētu salūzt, tādēļ tas ekspluatācijā ir lētāks. Jārēķinās gan, ka akumulatoru kalpošanas laiks pie auto intensīvas ekspluatācijas ir 5–8 gadi, bet akumulatoru cena sastāda trešo daļu no elektromobiļa vērtības.
    – Kāpēc jūsu pārstāvētais uzņēmums «Sadales tīkls»  atbalsta šo maratonu?
  – Mēs testējam, kā šādus automobiļus varētu izmantot uzņēmumā. Se­višķi aktuāli tie varētu būt Rīgā, kur ekektromobiļiem nav jāmaksā par stāvvietām un tie pa sabiedriskā transporta joslām var apbraukt sastrēgumus. Ar šādām mašīnām elektromontieri galvaspilsētā varētu būt daudz mobilāki, kā arī palielas summas uzņēmums ietaupītu uz bezmaksas stāvvietu rēķina.
 
Uzziņai
CSDD  nacionālā līmeņa uzlādes staciju tīkla pirmās kārtas  ietvaros 70 elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas ir izvietotas uz valsts galvenajiem autoceļiem un lielākajās apdzīvotajās vietās. Līdz 2021. gadam uz Latvijas ceļiem kopumā paredzēts uzstādīt līdz 150 ātrās uzlādes stacijām. Statistikas dati liecina, ka Latvijā elektromobiļi sāk iegūt arvien lielāku popularitāti – ik gadu reģistrēto elektromobiļu skaits vidēji pieaug par 30%.
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (2)

  1. krolls
    krolls
    pirms 2 mēnešiem

    ik gadu reģistrēto elektromobiļu skaits vidēji pieaug par 30%. Varbūt, taču ekonomisko loģiku tur saskatīt grūti - aptuveni 100 % gadījumu tie tiek pirkti tikai tāpēc, lai "apgūtu" ES finansējumu.

    Atbildēt
  2. krolim
    krolim
    pirms 2 mēnešiem

    Es arī neredzu, bet nesaki ne četri. Pirms kādiem 130 gadiem neredzēja arī ekonomisko loģiku ne automašīnās, ne lidmašīnās, kas toreiz bija bērna autiņos. Cik tad vēl nesen IMB šefs bija izteicies, ka ESM nebūs personīgā lietošanā nekad. Mums pašiem nesen mobilais telefons likās neaizsniedzams kosmoss. Viss var mainīties.

Pievienot komentāru