Kas tiek pārbaudīts tehniskajā apskatē?
Apmaksāts raksts

Auto uzturēšana nozīmē rūpēties par to ik dienu, lai reizi gadā, kad jādodas uz obligāto Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) auto tehniskā stāvokļa pārbaudi, Tev nebūtu ne tikai lieli finansiāli izdevumi, bet arī nedrošība braucot ar konkrēto automašīnu. 
    Auto tehniskajā pārbaudē inspektoram ir tiesības automašīnu aizturēt, ja tā neatbilst drošības standartiem, tādejādi, lai pirms tehniskās auto apskates, Tu varētu sagatavoties. 
    Šajā rakstā apskatīsim to, kas tiek pārbaudīts, un ko nozīmē vienotie apzīmējumi auto apskatē. 
 
Kad ir jādodas uz auto tehnisko apskati?
     Auto tehniskā apskate ir jāveic reizi gadā vai arī mēneša laikā atkārtoti, ja pirmreizējā pārbaudē ir konstatēti auto bojājumi, kuri ir jālabo. Pārbaudi jāveic arī automašīnām, kurām ir beidzies atkārtotās pārbaudes termiņš vai, ja pārbaudē transporta līdzekļa stāvoklis ir novērtēts ar “3”. 
 
Kā apzīmē tehniskā stāvokļa vērtējumus?
    Auto tehhniskā stāvokļa novērtējums tiek apzīmēts ar trim cipariem - “1”, “2” vai “3”, piemērojot to dažādiem auto mehānismiem vai bojājumiem. 
 
Apskates vērtējuma skaidrojums
 
  • “1” - automašīnai tiek konstatēti sīki trūkumi jeb bojājumi, kuri būtiski neietekmē satiksmes drošību. Ja šos bojājumus ir iespējams novērst, tad auto īpašnieks to var darīt sava auto labā, jo dažkārt ir bojājumi, kas ikgadējā pārbaudē ir nenozīmīgi, tomēr laikam ejot bojājas vēl vairāk un nākamajā gadā tie tiek konstatēti jau kā būtiski, piemērojot nākamo apzīmējumu - “2”. 
  • Ar atzīmi “1” auto saņem tehniskās apskates uzlīmi. 
  • “2” - automašīnai tiek konstatēti bojājumi, kas var ietekmēt satiksmes drošību. Saņemot šādu atzīmi, automašīnai tiek dotas 30 dienas, lai bojājumus novērstu un veiktu atkārtotu tehnisko pārbaudi. Automašīnas logā tiek ielīmēta pagaidu tehniskās apskates uzlīme un ar to drīkst piedalīties satiksmē. 
  • “3” - tiek konstatēti bojājumi, kuru dēļ auto piedalīšanās satiksmē var apdraudēt ne tikai autovadītāju un tās pasažierus, bet arī citus ceļu satiksmes dalībniekus. Ņemot vērā šādu atzīmi un bojājumu esamību, automašīnai netiek izsniegta tehniskās apskates uzlīme. Vadītājam automašīna ir jāatstāj turpat stāvvietā un jānoorganizē tās aizgādāšana uz remontdarbnīcas vietu. Automašīnai ir jānovērš bojājumi un jāveic atkārtota pilna pamatpārbaude. 
 
Kas tiek pārbaudīts tehniskajā apskatē?
    Auto tiek pārbaudīts vadoties pēc četriem galvenajiem kritērijiem tehniskajās kategorijās, kas sadalās sekojoši:
  • apgaismes ierīču pārbaude;
  • atgāžu pārbaude;
  • bremžu sistēmas pārbaude
  • ritošās daļas pārbaude. 
 
Apgaismes ierīču pārbaude
  Pārbaudīti tiek visi lukturi un gaismas, un tiem visiem ir jāstrādā. 
   Ja kāds no gaismas lukturiem nestrādā, tehniskajā apskatē par tiem tiek likts vērtējums “2”, kas nozīmē, ka pat, ja pārējais automašīnas tehniskais stāvoklis ir ideālā kārtībā, bet nedeg kāds no gaismas lukturiem, auto saņems attiecīgi minēto vērtējumu un tehnisko apskati būs jāveic atkārtoti, novēršot bojājumu. 
    Gaismas lukturus un lampiņas vienmēr vajadzētu pirms tehniskās skates pārbaudīt, tās maksā pāris eiro un vadītājs tās var nomainīt pats. 
 
Apskatē tiek pārbaudīti sekojoši gaismas lukturi:
  • Priekšējie - tuvās, tālās gaismas un pagrieziena rādītāji;
  • Aizmugurējie - bremzes, miglas lukturi, atpagaļgaitas un pagrieziena rādītāji;
  • Priekšējie miglas lukturi;
  • Automašīnas numura apgaismojums.
    Nobeigumā tiek pārbaudīts arī avārijas signāls, lukturu augstums un paneļu apgaismojums pēc atbilstošām regulām.
 
Atgāžu pārbaude
   Ja Tavs auto ir ar dīzeļa dzinēju, tad vispirms tehniskā apskate tiek veikta atsevišķā boksā jeb pārbaudes angārā pirms galvenās pārbaudes. Šajā atsevišķajā angārā tiek pārbaudīts, kādu kaitīgo izmešu daudzumu veido Tava automašīna. 
    Ja auto ir ar benzīna dzinēju, tad izplūdes gāzes tiek pārbaudītas pamata pārbaudes laikā un nekur citur nav jādodas.  
 
    Lai nebūtu nepatīkamu pārsteigumu par automašīnas izplūdes gāžu daudzumu, pirms tehniskās apskates var aizbraukt uz kādu no auto diagnostikas centriem un izmešu daudzumu pārbaudīt.
 
Bremžu sistēmas pārbaude
Tā kā bremžu sistēma ir ļoti būtiska, lai auto darbotos teicami, tehniskajā pārbaudē tai tiek pievērsta liela uzmanība. 
Bremžu sistēmas pārbaude ietver:
  • Bremžu kluču un bremžu disku pārbaudi;
  • Bremžu trubiņu kvalitāti, un vai tās nav ieplaisājušas;
  • Bremžu disku stāvokli - tiem nevajadzētu būt sarūsējušiem.
 
Bremžu kvalitāti inspektors pārbauda arī praksē uz auto pārbaudes stenda un novērtē gan bremžu spēku, to atšķirības pusēm un kopējo efektivitāti darbībā. 
 
Ritošā daļas pārbaude
    Ritošā daļa ir plašs detaļu un tehnisku mehānismu darbības kopums, kuru mijiedarbībā, auto var pilnvērtīgi darboties. 
Auto tiek pacelts uz pārbaudes stenda, kurā tas automātiski tiek kratīts un pakļauts rūpīgai inspektora pārbaudei.
 
Ritošajā daļā tiek pārbaudīts:
  • Amortizatoru atbalsts un atsperes;
  • Brīvkustību balsts šarnīros un stūres uzgaļos;
  • Sailentbloku un citu ritošās daļas meglu darbība;
  • Balstu un riteņu gultņi;
  • Putekļu gumijas;
  • Šķidrumu noplūdes;
  • Rūsas apjoms, ja tāds patstāv.
     Ja vēlies iepazīties detalizētāk par tehniskās apskates punktu un vērtēšanas sistēmu, tad apmeklē CSDD mājaslapu, sadaļu - Tehniskās apskates veikšana.
 
    Rūpējies par savu auto arī ikdienā un tehniskā apskate nesagādās ne raizes, ne galvassāpes. 
     Neaizmirsti arī par pienācīgas auto apdrošināšanas iegādi, arī mainoties tās īpašniekiem. Par to vari lasīt vairāk octas.lv bloga sadaļā. 
 
 
 
 
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (1)

  1. pieredze
    pieredze
    pirms 3 mēnešiem

    Kāds kurš tas pārbaudītājs ir un cik kurš ir zinošs tehnikā, tomēr visiem primārais ir pelnīt naudu savam uzņēmumam,lai pašam alga būtu , maksimāli meklējot ieganstu mašīnas otrreizējai apskatei, bet ja mašīna ir gados , tad piemeklēt kaut ko vienmēr ir iespējams, kaut ar braukšanas drošību tam nav nekāda sakara. Tā arī ir tās TA jēga un būtība.Punkts.

    Atbildēt

Pievienot komentāru