Līdz 2023. gadam būs elektrificēta līnija Krustpils–Rīga
INESE ZONE

BD lūdza Jēkabpils domes priekšsēdētāju Raivi Ragaini pastāstīt par VAS «Latvijas dzelzceļš» pašvaldībām rīkoto semināru par dzelzceļa elektrifikācijas projekta iecerēm un to ietekmi uz pašvaldību attīstību.
     – Dzelzceļš savu darbu plāno turpināt ar jaunu skatījumu, jaunu domāšanu, un pašvaldības tika informētas, kā tas viss varētu izskatīties un kāpēc nepieciešama elektrifikācija. Tas, ka šobrīd samazinās kravu apjoms,  neapstādina domu par attīstību. Viens no galvenajiem elektrifikācijas argumentiem ir apkalpošanas izdevīgums, lielāku tonnāžu pārvadāšanas iespēja un efektīvāka dzelzceļa noslodze.  Balt­krievija dzelzceļu jau ir elektrificējusi, un, iespējams, to darīs arī Krievija. Turklāt Eiropas Savienības (ES) normatīvie akti arī uzdod noteiktos termiņos elektrificēt dzelzceļu, tāpēc tagad ir iespēja šim nolūkam izmantot ES naudu. Taču visbūtiskākais ir vides piesārņojuma–izmešu samazinājums. Protams, ir arī finansiālais aspekts. Elektrificēta dzelz­ceļa pārvadājumi ir par 30% lētāki. Taču tos sadārdzina infrastruktūras uzturēšana, nepieciešami jauni darbinieki elektrotīklu uzturēšanai, tātad attiecībā uz pārvadājumu izmaksām ieguvums nav tik liels, bet toties tas dos lielu ieguldījumu vides aizsardzībā. Elektrifikācijas pirmā posma ietvaros līdz 2023. gada beigām plānots elektrificēt dzelzceļa līnijas  Daugavpils–Krustpils, Rē­zekne–Krustpils un Krust-pils–Rīga. Izbūvēs gaisa vadu līnijas un apakšstacijas. Tie ir trīs lieli posmi, kas tiks elektrificēti. Tiks ieguldītas vairāk nekā 300 miljonu ES investīcijas, bet kopā ar valsts finansējumu  tie būs 400 miljoni, un aptuveni 40% paliek šajā reģionā, kur notiks elektrifikācija. Tas ir darbaspēks, uzņēmumi, kuri apkalpos būvniekus, materiāli celtniecībai, piegādes. Mīnuss, uz ko mēs vērsām uzmanību, ir tas, ka investīcijas dzelzceļam sakrīt ar ES investīciju apgūšanas periodu pašvaldībās. Tas palielinās būvnieku noslogojumu un līdz ar to arī viņu pakalpojumu cenas. Būvniecības darbu ģenerāluzņēmējs gan varētu būt  kāds liels pasaules mēroga grands ar pieredzi šādā uzņēmējdarbībā, bet apakšuzņēmēji, protams, būs no Latvijas, un tas būs būtisks ieguvums mums. Būs arī migrācija, kas saistīta ar darbaspēka pārvietošanos. Arī dzīvojamā platība būvniecības zonā līdz ar to būs pieprasīta, – stāsta R. Ragainis. Viņš lēš, ka ilgtermiņā dzelzceļa elektrifikācija Jēkabpilī dos lielāku darbavietu skaitu šajā nozarē. Turklāt «Latvijas dzelzceļš» jau strādājot ar Rīgas Tehnisko universitāti saistībā ar enerģētikas speciālistu sagatavošanu, lai uz to brīdi, kad būs jāapkalpo dzelzceļa līnijas, jau būtu speciālisti, kas varēs ar tām strādāt. Tāpat tā būšot iespēja mūsu uzņēmējiem gūt pieredzi, kas noderēs, startējot «Rail Baltica» celt­niecībā, jo tas arī būs elektrificēts dzelzceļš. 
    Kā liecina VAS «Latvijas dzelzceļš» komunikācijas daļas sniegtā informācija, projekta «Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija» ietvaros 10. augustā tika izsludināta sarunu procedūra, publicējot dalības uzaicinājumu, «Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija: būvniecība», kas ir līdz 2030. gadam plānotās elektrifikācijas programmas pirmā posma iepirkums. 
    Dzelzceļa elektrifikācijas pirmā posma kopējās izmaksas plānotas 441 miljona eiro apmērā. No kopējām pirmā posma izmaksām 347 miljoni eiro paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet atlikušie 94 miljoni eiro – «Latvijas dzelzceļa» finansējums. Vienlaikus ir uzsākts aizdevuma piešķiršanas process ar Eiropas Investīciju banku «Latvijas dzelzceļa» līdzfinansējuma nodrošināšanai.
    Izsludinātais iepirkums paredz šo līniju elektroapgādes sistēmas, kontakttīkla, signalizācijas, centralizācijas un bloķēšanas un sakaru sistēmas, sliežu ceļu, tehniskās drošības sistēmas, ēku un būvju izbūvi un pārbūvi, tādējādi līdz 2023. gadam nodrošinot viena pilnībā elektrificēta tranzīta koridora funkcionalitāti. 
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (3)

  1. īpaši stulbs
    īpaši stulbs
    pirms 2 mēnešiem

    Tas ir lieliski! Akmeņogles un dīzeļdegviela maksā dārgāk nekā elektrība un tas nozīmē, ka no 2023.gada būs daudz izdevīgāk un lētāk braukt ar vilcienu nekā ar JAP autobusiem. Tomēr nav izslēgts, ka Šķerbicka kungs līdz tam laikam veco iekšdedzes dzinēju autobusus būs jau nomainījis uz elektriskajiem. Konkurence pasažieru pārvadājumu biznesā ir asa un nežēlīgi bezkompromisaina.

    Atbildēt
  2. p'dējais idiots
    p'dējais idiots
    pirms 2 mēnešiem

    Vai pasažieri būs droši, ka nedabūs strāvas triecienu?

    Atbildēt
  3. zinātājs
    zinātājs
    pirms 2 mēnešiem

    Tagad vilcieniem piegādā stiprāku strāvu nekā pēckara gados, kad diezgan biežas elektriskās traumas nebija retums, bet mūsdienās ir nesalīdzināmi labāki izolācijas materiāli, ko pat zibenim būs grūti caursist.

Pievienot komentāru