No ūdens patēriņa starpības segšanas izbēgt nevar
INESE ZONE

Vairāki BD lasītāji kurn par nepieciešamību kompensēt ūdens patēriņa starpību starp iedzīvotāju noziņoto un mājas kopējā skaitītāja rādījumu. Tēma veca, bet cilvēki vaicā, vai nav iespējas no tā izvairīties, lai katrs godīgi maksā pa patērēto. Viņuprāt, ja nav citu variantu, apsaimniekotājam sadarbībā ar ūdens apgādes uzņēmumu jāmeklē veids, kā kontrolēt skaitītāja rādījumu iesniegšanu, tad starpība būšot mazāka. Ir, protams, arī viedoklis, ka: «es neesmu piekritis tādai starpības maksāšanai, kā man var uzspiest maksāt par to, ko neesmu patērējis, jo es maksāju godīgi.» 
 
Kā risinājumu nosauc attālināti nolasāmus skaitītājus
     BD lūdza Jēkabpils domes vadību sniegt pa­skaidrojumu šiem cilvēkiem. Pašvaldības izpilddirektors Guntars Gogulis atgādina, ka daudzdzīvokļu mājas ir kopīpašums, un tad ir jā­­orientējas uz kopības lēmumiem. Viņš atgādina, ka Ministru kabineta noteikumi ir tie, kas liek visiem mājokļa iemītniekiem segt starpību, ja tāda rodas. Un, ja esot problēmas ar kaimiņiem, kas nenoziņo precīzus ūdens patēriņa skaitītāju rādījumus vai   nolietotām ūdens piegā­des caurulēm, kur var rasties sūce, tā ir kopīpašnieku, nevis ūdens piegādātāju problēma. Esot vairāki va­rianti, kā ar to tikt galā, un vairāki risinājumi, kā šo starpību segt.
    – Problēmu var atrisināt, ja visiem  vienlaikus uzstāda attālināti nolasāmas mērierīces, bet par to arī jālemj visiem mājas kopīpašniekiem un jāvienojas, kā viņi to apmaksā.  Lielie skaitītāji, kas nosaka mājas kopējo pa­tēriņu, jau ir attālināti nolasāmi. Lai tos varētu sinhronizēt ar dzīvokli, vajag šādu ierīci katrā dzīvoklī. Ja tas tā būtu, aprēķini jau būtu taisnīgāki. Pašiem jārod risinājums, kā labāk to izdarīt, – sacīja Guntars Gogulis.
    Vaicāts, kā varētu uzlabot skaitītāju rādījumu kontroles mehānismu, viņš skaidro, ka tam arī ir jābūt mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumam, lai būtu persona sadarbībai ar apsaimniekotāju, arī saistībā ar ūdens patēriņa kontroli un skaitītāju rādījumu noziņošanu. Apsaimniekotājs rīkojas atbilstoši īpašnieku pilnvarojumam, un kaut kā­da pašdarbība attiecībā uz kontroli, ņemot vērā to, ka ie­kļūt dzīvokļos tagad ne­maz tā nevar, esot diezgan komplicēts un sarežģīts jautājums. Taču esot mājas, kur iedzīvotāji ir aktīvi, un tur risinot šo jautājumus. 
   – Pašvaldība var runāt ar namu pārvaldi, lai viņi mēģina veicināt iedzīvotāju aktivitāti šajos jautājumos, bet tā vienkārši paši neiesim un nekontrolēsim, jo tam nav īsti tiesiska pamata, – skaidro Guntars Gogulis. 
 
Par norēķinu kārtību lēma jau 2016. gadā
    Viņa pieminētie 2008. gada 9. decembra  Ministru kabineta noteikumi Nr. 1013 «Kārtība, kādā dzīvokļa īpašnieks daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā norēķinās par pakalpojumiem, kas  saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu» paredz arī kārtību norēķiniem par karsto un auksto ūdeni.
     Pašvaldība informē, ka no noteikumu Nr.1013 19. punkta izriet, ka, ja veidojas ūdens patēriņa starpība starp mājas kopējā ūdens skaitītāja rādījumu un dzīvokļu īpašumos ar skaitītājiem noteikto ūdens patēriņu, ieskaitot arī avārijās un remontā nopludināto ūdens daudzumu, tiek veikts ūdens patēriņa pārrēķins. Dzīvokļu īpašnieki ūdens patēriņa starpību sedz atbilstoši vienam no vairākiem aprēķina veidiem, kuru izvēlas pārvaldnieks. Viens no tiem paredz norēķinus atbilstoši dzīvojamajā mājā esošo atsevišķo īpašumu skaitam, un tas tiek piemērots SIA «JK Namu pārvalde» ap­saimniekošanā esošajām dzīvojamajām mājām. Tas bija arī iekļauts metodikā, par kuru dzīvokļu īpašnieki balsoja 2016. gadā. Tāda iespēja bija, un iedzīvotāji varēja izteikt savu viedokli, vai vēlas šo vai citu norēķinu kārtību. Ja kāds nepiedalījās aptaujā, tas nenozīmē, ka tagad viņš var neievērot šo kārtību. Tiesa gan, citas kārtības izvēlēšanās, un tāda iespēja joprojām ir, ja mājas dzīvokļu īpašnieki vienojas aprēķinos izmantot citu MK noteikumos  Nr. 1013 minēto kārtību, nemaina pienākumu segt dzīvokļu un kopīgā skaitītāja starpību.
     Atsevišķos gadījumos MK noteikumu 19. punktā noteikto ūdens patēriņa starpības sadales kārtību ne­piemēro un ūdens patēriņa starpību vai tās daļu sadala starp tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri trīs mēnešus pēc kārtas nav iesnieguši informāciju par ūdens patēriņa skaitītāja rādījumu noteiktajā termiņā,  nav uzstādījuši, nomainījuši vai atkārtoti verificējuši ūdens patēriņa skaitītājus; uzstādījuši tos, neievērojot prasības, kas noteiktas normatīvajos ak­tos par mērījumu vienotību vai dzīvokļu īpašnieku kopības vai pārvaldnieka lēmumā; ja atkārtoti nav ļauts veikt atsevišķajā īpašumā esošo ūdens patēriņa skaitītāju pārbaudi; ja pārbaudē konstatēts, ka ūdens patēriņa skaitītāja pievienošanas vieta nav noplombēta vai nav noplombēta pārvaldnieka klātbūtnē atbilstoši šiem noteikumiem, vai ūdens patēriņa skaitītājs, tā metroloģiskais aizsargzīmogojums (plombējums), pievienošanas vietas plombējums ir bojāts vai patvarīgi aizstāts, vai noņemts, vai ietekmēta ūdens patēriņa skaitītāja darbība; kā arī ja atkārtoti nav ļauts pārvaldniekam vai citai dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotai personai veikt atsevišķajā īpašumā ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanu, nomaiņu vai nodrošināt to atkārtoto verificēšanu.
 
Starpību samazina, visiem uzstādot vienādus skaitītājus
    Materiāla sagatavošanas laikā laikrakstā «Latvijas Avīze» bija publicēts materiāls par līdzīgu problēmu, kur pieredzē dalās kāda Rī­gas nama dzīvokļu īpašnieku biedrības valdes loceklis. Izrādās, ka labus rezultātus var gūt, ne tikai uzstādot attālināti nolasāmus, bet arī vienādus ūdens skaitītājus. Kad visi ūdens patēriņa skaitītāji nomainīti pret vienādiem, paaugstinātas jutības skaitītājiem, tā izdevies ievērojami samazināt starpību starp nama ievadā un dzīvokļos uzstādīto skaitītāju rādījumiem. Par 324 skaitītājiem un to uzstādīšanu no ie­dzīvotāju uzkrājumiem biedrība samaksājusi aptuveni 6 000 eiro. Tagad ap­maksājamā starpība esot vidēji 4,9 %, toties iepriekš bijusi 30% apmērā vai pat vēl lielāka. Dzīvokļu īpašnieku biedrības valdes loceklis uzsver, ka  ūdens zudumu samazināšanā daudz atkarīgs arī no pašiem namu iedzīvotājiem, kuriem bieži vien pietrūkst gribas meklēt risinājumu. Viņaprāt, viens iemesls, kas rada kļūdas uzskaitē un pārmaksājumus, ir dzīvokļos uzstādītie dažādu ražotāju, atšķirīgas uzbūves un jutības skaitītāji. Otrs iemesls – pēc verificēšanas jeb pārbaudes dzīvokļos tos uzstāda atkārtoti, kaut arī kāda daļa  ir savu laiku nokalpojuši un to jutība mazinājusies, tādējādi tie ir neprecīzi. Trešais iemesls esot tas, ka ūdens skaitītājus pārbauda retāk, nekā tas būtu nepieciešams. Skaitītāji jāpārbauda vienu reizi četros gados, bet, dzīvokļu īpašnieka pārstāvja ieskatā, tie būtu jāpārbauda ik gadu. 
 
    Ja starpība liela, arī apsaimniekotājam jāmeklē iemesli
Vēl jāpiebilst, ka jau minētie Ministru kabineta noteikumi, ko skaidrojumā min arī Jēkabpils pašvaldība, paredz, ka tad, ja ūdens patēriņa sadales aprēķinā trīs mēnešus pēc kārtas veidojas ūdens patēriņa starpība, kas ir lielāka par 20%, pārvaldniekam ir pienākums divu mēnešu laikā noskaidrot ūdens patēriņa starpības rašanās iemeslus, rakstiski paziņojot dzīvokļu īpašniekiem, kas būtu darāms, lai starpību samazinātu. 
Tātad, ja iedzīvotāji trīs mēnešus redz šādu starpību, viņiem ir tiesības  vērsties pie namu apsaimniekotāja un pieprasīt risinājumu, ja apsaimniekotājs pats to nepiedāvā.  
 
Galvenais starpības mazināšanā  ir iedzīvotāju disciplinētība 
    SIA «Jēkabpils ūdens» tehniskais direktors Dainis Raubiškis BD stāsta, ka Jēkabpilī rādījumu starpība nav tik liela kā Rīgā un faktiski nepārsniedz 20%, pie kuriem būtu jāiesaistās apsaimniekotājam. Rīgā esot cita situācija. Skaitītāji tiešām ir ļoti dažādi, arī uzstādīti katrā dzīvoklī citādi: kur – horizontāli, kur – vertikāli, kas arī ietekmējot starpību.  D. Raubiškis uz­sver, ka ļoti labus rezultātus var sasniegt bez kādas skaitītāju maiņas, ja tikai nama iedzīvotāji var vienoties par pilnvaroto personu sadarbībai ar SIA «Jēkabpils ūdens», kas nolasa dzīvokļu skaitītāju rādījumus. Esot mājas, kas to izdarījušas, un tur starpība ir pavisam niecīga. 
     SIA «Jēkabpils ūdens» klientu apkalpošanas daļas vadītāja Sarmīte Cielava informē, ka mājas iedzīvotājiem atliek vienoties par pilnvaroto personu, kas no­lasīs skaitītāju rādījumus dzīvokļos, un tad «Jēkabpils ūdens» slēgs līgumu ar šo cilvēku. Protams, nepieciešams, lai dzīvokļu īpašnieki būtu atsaucīgi un ļautu nolasīt rādījumus. «Jēkabpils ūdens» 191 mājā ir uzstādījis skaitītājus mājas ievadā, kas fiksē mājas iemītnieku kopējo ūdens patēriņu, bet pilnvarotās personas ir tikai kādās padsmit mājās. Diem­žēl tas nav viegli izpildāms pienākums: cilvēki nelaižot dzīvokļos, izgāž savas emocijas uz šo personu, un ne katrs grib bojāt sev nervus kopēja labuma dēļ. 
    – Galvenais, lai samazinātu starpību, ir nolasīt un noziņot visus dzīvokļu skaitītāju rādījums maksimāli vienā laikā – pašās mēneša beigās, kad tiek fiksēti māju ievada skaitītāja rādījumi. Tad starpība būs minimāla. Taču cilvēki parasti rādījumus noziņo tad, kad grib maksāt, kad ir saņēmuši pen­siju, algu, citus ienākumus. Padomājiet, ja tā 90 dzīvokļu mājā katrs nenoziņo kaut vienu kubikmetru, kopā nav noziņots jau par 90 kubikmetriem. Savukārt, ja ir liela starpība, piemēram, bijusi ūdens noplūde, tad mūsu uzņēmums pats meklē iemeslu, – stāsta Sarmīte Cielava, uzsverot, ka daudz ir atkarīgs no iedzīvotāju attieksmes. 

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Par materiāla «No ūdens patēriņa starpības segšanas izbēgt nevar» saturu atbild SIA «Brīvā Daugava».
 

 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (5)

  1. Arča
    Arča
    pirms 3 gadiem

    Iedzīvotājiem NAV jāapmaksā starpība!!!! Pirmais tiesu darbs- un šis kantoris to zaudēs!!!!

    Atbildēt
  2. Apsix
    Apsix
    pirms 3 gadiem

    Vēl kā var. ''Rīgas ūdenim'' šonedēļ uzlikts sods....

    Atbildēt
  3. xxx
    xxx
    pirms 3 gadiem

    Vai ir kāda lieta godīga šajā valstī? Te viss ir balstīts uz apšmaukšanu

    Atbildēt
  4. GedertsPiebriedis
    GedertsPiebriedis
    pirms 3 gadiem

    Paš zog ūden un tad bļau, ka jāpārmaksa.

    Atbildēt
  5. johaidī
    johaidī
    pirms 3 gadiem

    Vai Latvijā ūdens nepietiek ? Neesam tak tuksnesis ! Saprotu par karsto,bet par auksto ! Pirmkārt d.dz. mājām jānomaina stāvvadi un kanalizācijas caurules un nevis siltināšana jāuzsāk , bez šiem darbiem.

    Atbildēt

Pievienot komentāru

UZMANĪBU!
Jūsu IP adrese ir bloķēta, neskaidrību gadijumā sazinieties ar administrāciju!