Valsts policijas statistika liecina, ka šogad līdz 13. februārim satiksmes negadījumos cietuši 100 gājēji. Sevišķi uztraucoši ir tas, ka 26 no viņiem bijuši vecāki par 60 gadiem. Trīs seniori gājuši bojā, no tiem viens – velosipēdists. Turklāt katrs trešais gājējs seniors negadījumā cietis savas vainas dēļ. Iemesli – savu spēju pārvērtēšana un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana.
Lai aktualizētu gājēju senioru drošību uz ceļa, jau no janvāra tiek rīkota informatīva kampaņa «Strauja sirds, bet kājas lēnas», kuras laikā dažādās pilsētās notiek Valsts policijas pārstāvju tikšanās ar pensionāriem. Jēkabpilī šāda tikšanās nav paredzēta, toties 14. februārī tika rīkots reids, kura laikā šiem jautājumiem pievērsa īpašu uzmanību.
Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Salvis Ozoliņš pastāstīja, ka reids notika trijos posmos. Pirmajā tika apturētas apmēram 400 automašīnas un tika mērīts riepu protektora dziļums. 17 automašīnām tas neatbilda noteikumiem, un tika sastādīti administratīvā pārkāpuma protokoli. Pirmajā brīdī liekas, ka protektora dziļums un gājēju drošība nav saistīta, taču ir situācijas, kad gājējs uz ceļa vai ielas parādās pēkšņi, un tad iznākums lielā mērā ir atkarīgs ne tikai no autovadītāja reakcijas, bet arī riepu stāvokļa, it sevišķi ziemā.
Reida otrajā posmā tika kontrolēts, kā gājēji šķērso ielu. Neilgā laikā inspektori konstatēja desmit pārkāpējus – seši šķērsoja ielu pa gājēju pāreju, luksoforā degot sarkanajai gaismai, bet četri to darīja neatļautā vietā netālu no pārejas. Arī par šiem pārkāpumiem tika sastādīts protokols, lai gan sods samērā simbolisks – brīdinājums.
Visbeidzot trešajā posmā, kad bija jau krietni satumsis, inspektori gan Jēkabpilī, gan Salā pārbaudīja, vai gājējiem, kas pārvietojas pa neapgaismotām ielām un ceļiem, ir atstarotāji un vai viņi ir pamanāmi. Rezultātā desmit gājēji tagad varēs pārdomāt par satiksmes drošību, lasot viņiem izsniegtos protokolus.
Dažreiz šķiet, ka šādas informatīvas kampaņas un reidi tiek rīkoti ķeksīša pēc, tomēr ilgtermiņā tās dod rezultātus.
– Pirms 10–15 gadiem retais autobraucējs mēdza piesprādzēties. Tagad tādu pārkāpumu ir ļoti maz. Vai arī tuvāks piemērs – pirms pieciem gadiem tikai retumis laukos varēja redzēt kādu velosipēdistu, kas tumšajā laikā ir uzvilcis atstarojošo vesti. Tagad tādu ir krietni vairāk. Domāju, ka arī situācija ar gājēju drošību uz ceļiem uzlabosies, – spriež S. Ozoliņš.
Lai gan reids bija veltīts vecāka gadagājuma cilvēku drošībai uz ceļa, inspektori pārkāpējus speciāli nešķiroja, un brīdinājumi tika visiem.
– Kampaņas «Strauja sirds, bet kājas lēnas» ietvaros Valsts policija ir izstrādājusi septiņus vienkāršus padomus senioriem gājējiem drošākai dalībai ceļu satiksmē. Tie noderēs ikvienam gājējam, neatkarīgi no vecuma.
- Izvēlies drošu vietu ceļa šķērsošanai! Brauktuvi atļauts šķērsot pa gājēju pāreju vai krustojumos pie zaļās gaismas. Ja tuvumā pārejas un krustojuma nav, šķērso ceļu vietās, kur ir laba pārredzamība.
- Pa kreisi, pa labi, pa kreisi! Pirms šķērso ceļu, pārliecinies par drošību, pa-skatoties pa kreisi, pa labi un vēlreiz pa kreisi.
- Pārliecinies, vai tev tiek dots ceļš! Pirms gājēju pārejas šķērsošanas pārliecinies, vai transportlīdzekļa vadītājs tevi ir pamanījis un spēs nobremzēt.
- Ievēro virzienu! Pa brauktuves malu vai ceļa nomali ej pretēji transportlīdzekļu braukšanas virzienam.
- Esi redzams! Diennakts tumšajā laikā nēsā gaismu atstarojošu vesti vai apģērbu ar atstarojošiem elementiem.
- Nekautrējies lūgt palīdzību! Ja jūties nepārliecināts vai ir slikta pašsajūta – lūdz palīdzību līdzcilvēkiem. Viņi tev noteikti palīdzēs!
- Izvēlies piemērotus apavus! Labākai stabilitātei der atcerēties arī par laikapstākļiem atbilstošu apavu izvēli, pievēršot uzmanību to slīdamībai. l