Salas pagasta tūrisma objektu sarakstā kā industriālais mantojums minēts laukakmeņu bruģa ceļa fragments ceļa posmā Mucenieki — Klāvāni viena kilometra garumā. Posms atrodas pie Pelītes upes uz vecā Jēkabpils — Jaunjelgavas ceļa, kas bruģēts ap 1820. gadu. «Latvijas valsts ceļi» (LVC) Salas novadā netālu pašlaik veic Pelītes upītes tilta remontu. Darbu gaitā no krūmiem atbrīvots vecais vēsturiskais Pelītes mūra tilts. Tas atrodas turpat blakus senajam bruģētā ceļa fragmentam, jo tilts ir bijusi šī ceļa daļa. Labi saglabājusies no laukakmeņiem būvētā tilta arka, un daļēji arī bruģa segums. Tiltiņš piesaistījis BD lasītāju uzmanību, un viņi interesējas, vai arī šo seno tiltu skars kādi remontdarbi?
Varbūt to esot plānots nojaukt? Vai arī krūmi vienkārši izcirsti darba vajadzībām un vecais tilts paliks kā bijis?
Kā informē VAS «Latvijas valsts ceļi» komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova, šobrīd seno tiltu pāri Pelītei nav plānots nedz nojaukt, nedz remontēt.
— Uzsākot remontdarbus uz Pelītes tilta, bija nepieciešams izcirst krūmus un kokus. Līdz tam satiksmes dalībnieki vēsturisko Pelītes mūra tiltu pat neievēroja, bet tagad daudziem paveras skats uz līdz šim neredzēto mūra tiltu. Pirms 100 gadiem pāri Pelītes upei būvētais mūra tilts savienoja bruģēto ceļu no Jaunjelgavas līdz Jēkabpilij, pašreiz no «vecā ceļa» saglabājies aptuveni 1,4 km garš bruģēts ceļa posms, kas atrodas LVC pārziņā. Uz atjaunojamā tilta šobrīd notiek jaunā tilta balstu betonēšanas darbi, un tos veic LL KU SIA «Viadukts». Iecerēts, ka darbi būs pabeigti šoruden, — informē A. Kononova.
BD par tiltiņu vaicāja arī Salas novada domes priekšsēdētājai Irēnai Sproģei. Priekšsēdētāja stāsta, ka arī pie viņas vairāki cilvēki vērsušies ar jautājumu, vai nav iespējams šo remontdarbu laikā sakārtot arī Pelītes veco tiltu?
— To, ka tiltiņš tur ir, mēs, protams, zinājām, un zinājām, ka tas ir vietējas nozīmes industriālā kultūras mantojuma objekts. Tāpēc arī lūdzām apbraucamo tiltu, kas paredzēts transporta kustībai remonta laikā, taisīt otrā pusē, lai nesabojātu tiltiņu. Par tiltiņa piederību pašvaldībai vai «Latvijas valsts ceļiem» pat īsti nevarēšu pateikt, bet novads ir ieinteresēts to saglabāt. Ir bijusi saruna ar SIA «Viadukts» vadītāju Vitautu Sankausku par iespēju remontdarbu laikā sakārtot arī vēsturisko tiltu. Viņš arī atbalsta šo ieceri un tāpat arī SIA «Ošukalns» vadītājs Aigars Nitišs, kura uzņēmums arī saistīts ar šo objektu. Ar V. Sankausku esam vienojušies, ka runāsim par šo jautājumu ar «Latvijas valsts ceļiem». Pašvaldība arī ir gatava kaut ko darīt no savas puses: vēl patīrīt krūmus vai paveikt ko citu. Es nezinu, kāds būs sarunu rezultāts, bet varbūt mēs varam par visiem kopā šo vietu sakārtot, — sacīja I. Sproģe.
Starp citu, par ceļa Jēkabpils — Jaunjelgava būvniecību saglabājies interesants nostāsts, kā būvnieki apkrāpuši pasūtītājus un bruģētu ceļu kādu gabalu izbūvējuši tikai ceļa abos galos. Stāstam pat ir divas versijas. Viena vēsta, ka pieņemšanas komisijai parādīts viens ceļa gals, tad tā sasēdināta karietēs un bagātīgi cienāta ar ēdieniem un dzērieniem, līdz darbu pieņēmēji noreibuši un iesnaudušies. Kad otrā ceļa galā visi pamodušies, tur atkal bijis bruģis un viss, kā nākas. Otra versija vēsta, ka pēc pirmā ceļa posma apskates komisija vesta uz vilcienu, sasēdināta vagonā un arī cienāta, un, kad no vilciena atkal devušies pie otra ceļa gala, tur, protams, atkal bijis bruģēts ceļš, un komisija bijusi apmierināta ar paveikto.
Tā vai citādi, bet vēl joprojām mums mantojumā ir palicis ceļa posms un tilts un tagad ir cerība to saglabāt arī nākamajām paaudzēm. l
D. Gagunova foto
Asns
Bija jābūt pilnīgi akliem, lai braucot pāri Pelītei, neredzētu veco tiltu. Tur arī jaunlaulātie stājās un gāja uz veco tiltu fotografēties. Pirmo reizi dzirdu, ka kāds par to neko nezināja
bija laiki
Vienreiz pa to bruģēto ceļu braucām ciemos pie draugiem. Ziniet, ir jau kā ir pa to bruģi kratīties. Būtu kaut maķenīt līdzenāks.
zigrida
TĀDS PRIEKS ATRAST " RADINIECI " UN ZINĀT, KA PAR TO RŪPĒJAS. JĀBRAUC CIEMOS.