Saprātīgi pārvietojoties, laika apstākļus varot pieciest
INESE ZONE

Ar skaidrojumu, ka ar laika apstākļiem ziemā ir jārēķinās, jautājumu par iedzīvotāju neapmierinātību ar ielu un ietvju tīrīšanu Jēkabpilī komentēja pašvaldības izpilddirektors Gun­tars Gogulis. Viņš skaidroja, ka pašvaldības uzstādījums bijis pēc lielā puteņa maksimāli iztīrīt sniegu no visām ielām, jo prognozes liecināja, ka vispirms kusīs, bet pēc tam piesals, un tādos gadījumos netīrītās ielās veidojas apledojušas rises, pa kurām autotransports vairs nevar izbraukt. 
 
Ja ziemā intensīvi tīrīšot sniegu, vasarā braukšot pa bedrēm
   — Var tikai piekrist «Latvijas autoceļu uzturētāja» viedoklim, kas ir izskanējis pēc kritikas par ceļu uzturēšanu pēdējās dienās, ka tīrīt var tikai tādā apmērā, kā to atļauj piešķirtais finansējums. Ja šodien visas ielas nokaisīsim ar sāli, vasarā būs jābrauc pa bedrainām ielām, jo naudas remontam nebūs. Ja saprātīgi pārvietojas, ziemas laiku var pieciest un ar to sadzīvot. Situācija pilsētā ir normāla un ir veiksmīgi tikts pāri posmam, kad laika apstākļu dēļ radās problēmas. Viss ir izdarīts par 90%, kādus 10% atstājot izaugsmei. Ziemā pat atļautais ātrums 50 kilometri stundā ir bīstams. Arī gājējiem jāņem vērā, ka automašīnas uzreiz nevar apstāties, — teica G. Go­gulis.   
   Arī SIA «Jēkabpils pakalpojumi» valdes priekšsēdētājs Jānis Hauka sacīja, ka iedzīvotājiem būtu jāapzinās, cik ļoti lielas būtu iz­maksas, ja tīrītu visas ielas.  
— Tāpat cilvēkiem jābūt saprotošākiem un jāapzinās, ka šaurajās Jēkabpils ielās mums kaut kā ir jāspēj pa­stāvēt līdzās. Ir jau tā, ka mēs, tīrot ielu, daļu sniega dažreiz uzgrūžam uz ietves, un privātīpašnieki, kam jātīra ietve, ir sašutuši. Bija arī tagad tāds iesniegums, ka: ja jau viņi saber sniegu man uz ietves, es ietvi vairs netīrīšu. Bet iedzīvotāji arī met sniegu no ietvēm uz ielas, tad jau es arī varu rakstīt domei iesniegumu, ka «Jē­kab­pils pakalpojumi» tāpēc netīrīs ielas. Ideāli būtu, ja sniegu izvestu, bet tad ne­pietiktu naudas tīrīšanai vispār. Tīrīt ielas varam tikai tādā apmērā, cik to spējam finansiāli atļauties. Mēs strādājam atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas paredz, ka galvenie ceļi un ielas jānotīra trīs stundu laikā pēc tam, kad beidzis snigt. Grants seguma ielas un zemākas intensitātes ielas, kur diennaktī pārvietojas ne vairāk kā 100 automašīnas, jātīra četras reizes sezonā. Ja temperatūra ir zemāka par mīnus sešiem grādiem, sniegs uz ceļa drīkst palikt. Praktiski mēs vispār varētu gandrīz visas ielas ziemā netīrīt. Tad, ja snieg sniegs, ir jānodrošina caurbraucamība, bet sniegs uz ceļa var būt no 6 līdz 20 centimetriem. Viss atkarīgs no ceļa kategorijas. Ie­dzī­votāji grib, lai mēs ziemā ielās nodrošinātu tādu braukšanu kā vasarā, bet tas nav iespējams, — sacīja       J. Hauka. Viņš arī atzina, ka visu ielu iztīrīšanu dažu stundu laikā nav iespējams nodrošināt. Pēc lielajiem puteņiem darbā piesaistīts arī pilsētas uzņēmumu transports un ietvju tīrīšanā iesaistīti strādnieki no re­montbrigādes. Esot bijis žēl skatīties, kā izskatās darbinieki, kuri 14 stundas pavadījuši pie stūres, gādājot, lai galvenās ielas būtu nokaisītas. Tāpat vēl darbā papildus pieņemti pieci sētnieki. 
 
Sētniekus darbā nepieņems
  BD interesējās, vai dome neplāno atbalstīt vēl kādu sētnieku pieņemšanu darbā, ja jau kārtīgā ziemā ar esošo darbaspēku ir grūti iztikt? Turklāt visvairāk sūdzību BD saņēma tieši par laikus nenotīrītām un tādēļ pēc tam apledojušām ietvēm, kas nav kaisītas. Un ne tikai pie privātīpašumiem, bet arī teritorijās, par kuru kopšanu atbildīga pašvaldība. Jē­kabpils domes priekšsēdētāja Leonīda Salceviča at­bilde skanēja, ka tas nav ne­pieciešams. Neesot taču jē­gas pieņemt cilvēkus, ja in­tensīvs darbs viņiem būtu tikai kādi divi mēneši ziemas sezonā. Vai tad pēc tam viņus at­laist? Turklāt nemaz jau neesot tik vienkārši at­rast labus darbiniekus. Sniega tīrīšanas darbos daž­reiz sadarbībā ar probācijas dienestu varot iesaistīt personas, kurām piespriesti sa­biedriskie darbi, vai personas, kurām sabiedriskie darbi kā līdzdarbības pasākumi jāveic, saņemot paš­valdības pabalstus. Situācija ar sniega tīrīšanu esot normāla. Privātīpašnieki gan esot izlaidušies pa to laiku, kamēr visas ietves tīrīja «simtlatnieki», un tāpēc esot domāts par sabiedriskās kārtības uzraudzības sektora pastiprināšanu, lai labāk varētu kontrolēt paš­valdības saistošo noteikumu izpildi. Tika informēts, ka domes sabiedriskās kārtības inspektori 9. janvārī pārsvarā veikuši preventīvus pasākumus, bet 10. jau izsniegti astoņi uzaicinājumi personām, kuras nebija tīrījušas ietvi, kas var pārtapt administratīvo pārkāpumu protokolos. 
   J. Hauka piebilda, ka «Jēkabpils pakalpojumi» piedāvā privātīpašniekiem slēgt līgumus par ietvju tīrīšanu, ja paši to nevar izdarīt, bet līdz šim neviens neesot pieteicies. Viņš informēja, ka «Jēkabpils pakalpojumi» decembrī un janvāra pirmajās divās nedēļās sētnieku darbam (algas, darba materiāli) iztērēja aptuveni 23 tūkstošus eiro, ielu kaisīšanai iztērēts vairāk nekā 31 tūkstotis eiro, bet ielu tīrīšanai — vairāk nekā 3000 eiro.  Sāls patēriņš decembrī bijis 82 tonnas, bet janvāra pirmajās divās nedēļās — 63 tonnas, savukārt sāls un smilts maisījuma patēriņš decembrī bijis 30 kubikmetri,  un  janvāra  pirmajā  pu­sē — arī 30 kubikmetri. Kai­sāmais materiāls ierobežoto finanšu dēļ arī esot jātaupa. Turklāt pavasarī vēl būs jātērē nauda tā savākšanai un izvešanai.
 
Pašvaldība nav noteikusi ielu uzturēšanas kārtību atbilstoši klasēm
    Jāpiebilst, ka 2014. gada nogalē SIA «Jēkabpils pakalpojumi» uzvarēja pašvaldības rīkotajā iepirkumā «Jēkabpils pilsētas teritorijas apsaimniekošanas un ielu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu sniegšana», un dome ar uzņēmumu noslēdza līgumu uz 60 mēnešiem par kopējo summu 4999147,14 eiro. Summa gan domāta ne tikai ielu uzturēšanai, bet arī citu teritoriju kopšanai, taču ir visai liela — aptuveni miljons gadā, tāpēc, ja tiek runāts par to, ka naudas nav un tā jātaupa, BD interesējās, cik tieši gadā tiek atvēlēts ielu uzturēšanai? Tāpat jāpiebilst, ka Ministru kabineta noteikumi Nr.224 «Notei­kumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli» noteic, ka pašvaldībai jāapstiprina uz­turēšanas klases savas teritorijas ceļiem un tai ir tiesības finanšu trūkuma dēļ samazināt noteikumos mi­nēto autoceļu uzturēšanas līmeni uz zemākām klasēm atbilstošu līmeni. Pašvaldī­bai par noteiktajām autoceļu uzturēšanas klasēm iedzīvotāji jāinformē savā mājas lapā. 
   Kā BD paskaidroja J. Hau­ka, minētā teju piecu miljonu līguma summa ir robeža, līdz kurai var sniegties pašvaldības pasūtījums piecu gadu laikā, bet realitātē tā nekad netiek saņemta. Konkrēti ielu tīrīšanai, kaisīšanai, bedrīšu remontiem, greiderēšanai, grants seguma ielu remontam, ceļa zīmju remontam un uzstādīšanai, caurteku tīrīšanai un citiem darbiem pašvaldība var izmantot ielu un ceļu fonda naudu, ko saņem no valsts budžeta. Pilsētas ielu uzturēšanas saraksts atbilstoši klasēm no pašvaldības «Jēkabpils pakalpojumiem» neesot iesniegts. It kā tāds esot bijis agrāk, vēl pirmskrīzes gados, kad no ceļu un ielu fonda tika saņemts daudz vairāk. Uzņēmums ielas tīrot atbilstoši minēto Ministru kabineta noteikumu autoceļu klašu uzturēšanas prasībām, pielāgojot tās pilsētas situācijai, kā arī at­bilstoši pašvaldības rīkojumiem. A klasei atbilst Rīgas un   Brīvības  iela,  A1   kla­sei  — visi ielu posmi, pa ku­riem pārvietojas sabiedriskais transports, B klasei —Pasta, Pormaļa, Palejas, Viestura iela un C klasei visas pārējās ielas.  
   — Mūsu dežurants nakts laikā apzina situāciju un, konstatējot mainīgus laika apstākļus, arī nakts laikā sazinās ar ziemas darbu operatoriem, un viņi sāk darbu. Dienās, kad tas bija nepieciešams, viņi darbu sāka jau trijos naktī. Vēlāk, acīmredzot atbilstoši pašvaldības speciālistu ieskatiem un iedzīvotāju sūdzībām, saņemam rīkojumus no do­mes, kur vēl jātīra un jākaisa. Šoreiz bija uzdevums tīrīt arī mazāk noslogotās ielas. Ar braucamo daļu problēmu nebija, bet bija ietvju posmi, kur izveidojās apledojums, bet mums nav jātīra visas ietves. Turklāt tīrāmā teritorija ir ļoti liela, un visu vienlaikus nevar paspēt. Minētie noteikumi arī neparedz prasības ietvju tīrīšanai, — skaidroja J. Hau­ka. Uz BD jautājumu par finansējuma apjomu gada laikā tieši ielu uzturēšanai        J. Hauka skaidroja, ka šobrīd pašvaldības kopējais parāds par paveikto uzņēmumam  ir 143000 eiro. Tai skaitā esot gan kādi  kārtējie rēķini, gan arī samaksa par grants seguma ielu piebēršanu vasarā. 
 
Pirms sākt tīrīt, jādomā, kā to salāgot ar finansēm  
   Jēkabpils domes priekšsēdētāja vietnieks tautsaimniecības jautājumos Aivars Kraps BD informēja, ka no­rēķini atkarīgi no tā, kā bu­džetā ienāk ielu un ceļu fonda nauda. Turklāt tā kopš krīzes laikiem esot ka­tastrofāli apcirpta. Ja 2008. gadā tā bija viens miljons la­tu, tad pērn — aptuveni 400000 eiro, un šogad prog­nozes liecinot, ka tie va­rētu būt 465000 eiro. Paš­valdība papildus varot atvēlēt tikai nelielas summas, ko katru gadu cenšoties izmantot kādas ielas asfaltēšanai vai grants seguma atjaunošanai. Pērn ziema bija bez sniega un izdevās ietaupīt naudu neasfaltēto ielu re­montam, bet pašvaldība par šo darbu tiešām vēl pilnībā neesot norēķinājusies ar «Jēkabpils pakalpojumiem». Arī par ielu tīrīšanu un kaisīšanu šogad vēl nav veikti norēķini, jo gaida ceļu fon­da naudu. Gadā mēnesī vi­dēji ielu uzturēšanai tiekot tērēti 23000 eiro. Daļu nau­das par tranzītielu uzturēšanu jāmaksā arī «Latvijas autoceļu uzturētājam». Zie­mā parasti ir pārstrāde, ko pašvaldība «Jēkabpils pakalpojumiem» līdz vasarai cenšas samaksāt. A. Kraps atzina, ka pašvaldība nav ap­stiprinājusi ielu uzturēšanas sarakstu atbilstoši klasēm un tas nav publicēts mājas lapā, bet tas neesot obligāti, un pašvaldība taču informējusi sabiedrību ar oficiālu paziņojumu par ielu un ietvju tīrīšanas kārtību.
   — Ministru kabineta no­teikumi paredz sniegu sākt tīrīt tikai trīs stundas pēc snigšanas. Ja tā darītu, būtu problēmas, tāpēc «Jēkabpils pakalpojumi» sāk strādāt, kad sāk snigt. Ar braucamo daļu problēmu nav. Problē­mas ir ar ietvēm. No februāra būs jauna programma ar iespēju atkal ietvju tīrīšanā iesaistīt bezdarbniekus, bet tas nedos lielu ieguldījumu, jo  nodarbinās  tika  aptuve­ni  30%  no  iepriekš  iesaistī­to skaita, — pastāstīja  A. Kraps.
 
D. Gagunova foto
 
P. S. Sīkāku informāciju par ielu uzturēšanas klasēm un tām atbilstošiem tīrīšanas, kaisīšanas un citiem uzturēšanas darbiem var atrast «Latvijas autoceļu uzturētāja» mājas lapā www.lau.lv.                  
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (1)

  1. Privātīpašnieks
    Privātīpašnieks
    pirms 9 gadiem

    " J. Hauka piebilda, ka «Jēkabpils pakalpojumi» piedāvā privātīpašniekiem slēgt līgumus par ietvju tīrīšanu, ja paši to nevar izdarīt, bet līdz šim neviens neesot pieteicies." Privātīpašniekam jābūt naudai ar ko nolīgt Hauku, bet haukam un pašvaldībai var nebūt naudas, lai tīrītu ielas un trotuārus, ko izmanto nodokļu daudzi maksātāji, ne tikai privātīpašnieks. Čto to kaut kā jocīgi izklausās...

    Atbildēt

Pievienot komentāru