Auto vēsture - ko der zināt, pirms iegādāties lietotu automašīnu?
Apmaksāts raksts

Lietotas automašīnas iegāde vienmēr ir diezgan riskants solis, jo nekad nevaram būt 100% droši par tās vēsturi. Šī iemesla dēļ, pirms parakstīti un noformēti dokumenti un veikta samaksa par pirkumu, obligāti jāpārbauda pieejamā informācija par auto. Turklāt, ne tikai vizuāli un tehniski, bet arī apskatot informāciju par automašīnas vēsturi. Arī Jūs plānojat iegādāties lietotu automašīnu? Tad Jums noteikti jāturpina lasīt šo rakstu, lai zinātu, kam pievērst uzmanību pirms iegādes!
 
Auto vēstures pārbaude - svarīgākais, kam jāpievērš uzmanība
 
VIN numurs
 
VIN numurs ir transportlīdzekļa identifikācijas numurs, un katram transportlīdzeklim tas ir unikāls. Katrs VIN numurs:
  • Sastāv no 17 rakstzīmēm (ja transportlīdzeklis ražots, sākot ar 1981. gadu);
  • Nesastāv no burtiem I, O un Q (tiek izmantots skaitlis 0, lai to atšķirtu no burta O);
  • Sastāv no informācijas, kas sakārtota pēc standartizētas shēmas.
    VIN numurs tiek attēlots kā virkne no 17 zīmēm (var atšķirties atkarībā no automašīnas ražošanas gada vai valsts), kas satur kodētu informāciju. Pateicoties tam, ievadot automašīnas VIN numuru pārbaudes rīkā, atskaite spēj identificēt automašīnu un sniegt datus par to: marku, modeli, gadu, virsbūves veidu, pat auto rūpnīcas aprīkojumu. 
    Automašīnas VIN numuru var atrast transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ailē “E” un/vai vairākās vietās pašā auto, piemēram, vadītāja puses durvju ailē, motora telpā uz amortizatora balsta, uz sliekšņa pasažiera pusē u.c. Lai būtu drošs, ka Jums pieejams īstais VIN numurs, ieteicams to atrast pašam nevis lūgt tirgotājam, pēc tam pārbaudot to un salīdzinot ar tirgotāja sniegto informāciju!
 
Negadījumu vēsture
 
     Negadījumā cietuši auto ir ātrs un vienkāršs veids, kā nopelnīt. Lielākā daļa negadījumos cietušo auto Latvijā ienāk no ārvalstīm - visbiežāk Vācijas un Nīderlandes. Īpaši negadījumos cietušo auto skaits Latvijā pieauga pēc tam, kad Franciju skāra pamatīgi plūdi, kā rezultātā tika bojāti tūkstošiem auto. Nereti negadījuma pēdas tiek prasmīgi slēptas, un pircējs tās nepamana, tādēļ, apskatot auto vēsturi, ir svarīgi pievērst uzmanību negadījumu vēsturei - kad, kādos apstākļos un kā auto cietis. Jāņem vērā, ka ārvalstīs cietušas automašīnas reģistrācija Latvijā var būt apgrūtināta. 
    Lietots auto, kas cietis satiksmes negadījumā, var būt bīstams dalībai satiksmē. Pēc avārijas auto var izskatīties un ripot nevainojami, bet tas var būt tehnisks apmāns. Par mēģinājumu slēpt negadījumu vēsturi var liecināt nekvalitatīvs krāsojums; atstarpes virsbūves detaļās; nevienmērīgs riepu nodilums; plaisa vējstiklā; trūkstošas skrūves vai stiprinājumi. 
    Ja auto iepriekš cietis ceļu satiksmes negadījumā, no šāda pirkuma nav jābaidās - svarīgi, lai automašīnas remonts ir kvalitatīvs. Automašīnas vērtībai pēc nopietna satiksmes negadījuma ir jābūt ne zemākai par 10-20%. 
 
Automašīnas aprīkojums
    Apskatot auto vēstures datus un salīdzinot auto faktisko aprīkojumu ar oriģinālo aprīkojumu, varat secināt, vai auto bijis iesaistīts negadījumā/sadursmē. Pašsaprotami, ka salabot auto pēc negadījuma vai sadursmes nav lēts prieks, tādēļ tirgotāji mēģina pēc iespējas ietaupīt, aizstājot oriģinālo auto aprīkojumu ar tā paša auto modeļa letāku aprīkojumu - jāņem vērā, ka tas ne vienmēr ir slikti, tomēr oriģināla detaļa ir un paliek oriģināla detaļa, kas pielāgota auto vajadzībām.
    Iegādājoties lietotu auto, vajadzētu pievērst uzmanību gan modernām ekstrām, kā krēslu apsilde un elektriskie logi, gan pašsaprotamām ekstrām, kā audio sistēmas veids un glāžu turētāji. Apskatot auto vēsturi, varēsiet redzēt, ja auto tiek pārdots ar atšķirīgu aprīkojumu no oriģinālā jeb rūpnīcas aprīkojuma, kā arī to, ja ir uzstādīts papildu aprīkojums. Tikai pārzinot auto aprīkojumu, zināsiet, kādus ieguldījumus būs nepieciešams veikt pēc iegādes, lai nomainītu detaļas.
 
Auto izmantošanas vēsture
 
    Iegādājoties lietotu auto, reti kurš aizdomājas par to, ka tas var būt kalpojis arī citiem mērķiem, piemēram, kā taksometrs vai nomas auto. Šādiem auto parasti ir lielāks nolietojums nekā auto, kas izmantoti privātām vajadzībām, tadēļ pēc iegādes tie var prasīt ieguldīt vairāk laika, pūļu un arī finanses, lai tiktu savesti darba kārtībā.
 
Zādzības pārbaude
 
     Auto zādzību skaits šobrīd ir ļoti augsts, savukārt pārsteidzoši, taču tirgotāji mēģina pārdot arī zagtus auto. Esiet uzmanīgs un pārbaudiet, vai darījums ir likumīgs - pretējā gadījumā zaudēsiet ieguldītās finanses, kā arī iegādātais auto tiks konfiscēts. Ja auto dokumenti ir oriģināli un auto ir likumīgs, varat būt drošs, ka tas nav bijis zags, līdz ar to nav iekļauts zagto auto reģistrā. 
    Svarīgi - var būt arī situācijas, kurās tirgotājs piedāvā nevis Latvijā, bet gan ārvalstīs zagtu auto!
 
Automašīnas fotogrāfijas
     Lieliska iespēja ir apskatīt auto fotogrāfijas - ne visiem auto tādas ir pieejamas un ne visi vēstures pārbaudes rīki tās piedāvā, taču, ja tās ir pieejamas, noteikti izmantojiet iespēju! Negodprātīgs tirgotājs var slēpt faktu, ka auto cietis satiksmes negadījumā vai sadursmē, taču fotogrāfijās varēsiet apskatīt veiktos remontdarbus un izmaiņas laika gaitā. Salīdzinot atskaitē pieejamās fotogrāfijas ar tirgotāja fotogrāfijām, varat pārbaudīt jebkuras atšķirības!
 
Nobraukuma pārbaude
     Par auto vizuālo un tehnisko stāvokli daudz ko var spriest pēc nobraukuma rādījuma. Diemžēl mūsdienās Latvijā un arī citur pasaulē ļoti izplatīta prakse ir ''odometra grozīšana'' jeb patiesā nobraukuma slēpšana, kā rezultātā pircējs uzskata, ka automašīna ir labākā stāvoklī, līdz ar to vērtīgāka. Par patiesā nobraukuma rādījumu slēpšanu var liecināt auto salona nolietojums (ļoti nolietots salons pie maza nobraukuma); skrāpēts vai kā citādi bojāts odometrs. 
Svarīgi - Digitālā odometra rādījumus var pārbaudīt arī servisā, pieslēdzot automobili pie datora. Tomēr esiet uzmanīgs, jo negodprātīgi auto tirgotāji ir iemācījušies tos viltot tā, lai informācija par auto nobraukumu neparādītos jeb sistēma neatpazītu informāciju par patieso nobraukumu!
 
Kur var pārbaudīt auto vēsturi?
    Mūsdienās ir daudz un dažādas iespējas, kā pārbaudīt auto vēsturi un pirms iegādes iegūt patieso informāciju par lietota transportlīdzekļa stāvokli, tādēļ izmantojiet tās - nepaļaujieties vien uz tirgotāja apgalvojumiem, kas bieži vien pēc tam var radīt nepatīkamus pārsteigumus! 
     Auto vēsturi var pārbaudīt gan bez maksas, gan maksas resursos. Populārākais bez maksas resurss ir Ceļu Satiksmes Drošības Direkcijas (CSDD) mājaslapa, kur pieejama informācija par visās Latvijā veiktajās tehniskajās apskatēs fiksēto transportlīdzekļu nobraukuma vēsturi jeb odometra skaitliskajiem rādījumiem un par pēdējās tehniskās apskates datiem. Savukārt populārākie maksas resursi ir autoDNA un carVertical, kur par auto pieejama teju visa informācija: ražošanas gads un vieta; odometra rādījumi; avārijas; zādzības utt.
     Ja iespējas atļauj, mēs iesakām izmantot maksas resursus, kas ir daudz detalizētāki un piedāvā uzzināt daudz plašāku informāciju par auto, tādējādi var palīdzēt atklāt tirgotāja slēptos defektus. Auto vēstures pārbaude ir ļoti svarīgs solis iegādes procesā - labāk pirms iegādāties automašīnu vienreiz samaksāt par piekļuvi vēstures pārskatam, nekā pēc tam maksāt regulāri un milzīgas summas par auto remontiem. 
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (1)

  1. Fredis
    Fredis
    pirms 1 gada

    Par autiņu tāpat kā par brūti labāk nezināt priekšvēsturi.

    Atbildēt

Pievienot komentāru