Jēkabpili darba vizītē apmeklē satiksmes ministrs
INESE ZONE

Pagājušajā nedēļā reģionālajā vizītē Jēkabpils novadu apmeklēja satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Ministrs ar pašvaldības vadību pārrunāja sabiedriskā transporta un ceļu infrastruktūras aktualitātes. Ministrs apmeklēja arī Jēkabpils autoostu, kur tikās ar SIA «Tukuma auto» vadību. «Tukuma auto» no 1. jūlija uzsāka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajā maršrutu tīkla daļā «Jēkabpils, Preiļi, Līvāni».  Ministrs apmeklēja arī BD redakciju, kur atbildēja uz novada iedzīvotāju aktuāliem jautājumiem.
 
   Kā informē Jēkabpils novada dome, tiekoties ar satiksmes ministru, uzmanība pievērsta vairākiem novada iedzīvotāju jautājumiem – gan par šobrīd tik aktuālo pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu novada teritorijā, gan arī par novada ceļu infrastruktūras sa­kārtošanas jautājumiem. Tāpat savstarpējās sarunās gūts ministra apstiprinājums, ka šobrīd Satiksmes ministrija ir iekļāvusi 2024. gada plānā P74 autoceļa posma Aknīste–Lietuvas ro­beža projektēšanu un vēlāk arī šī posma sakārtošanu. Pēc tikšanās Jēkabpilī  mi­nistrs devās uz Preiļiem, kur ar novada domes vadību un Latgales plānošanas reģiona Attīstības padomi arī pārrunāja sabiedriskā transporta jomas aktualitātes un jautājumu par valsts vietējo ceļu nodošanu pašvaldībām.
     
Pašvaldības par maršrutu slēgšanu bija informētas
     Tālis Linkaits  BD redakcijā atbildēja uz novada iedzīvotāju iesūtītajiem aktuālajiem jautājumiem. Pirmkārt par izredzēm atjaunot kādu no slēgtajiem 19 reisiem. No­vada iedzīvotāji informē medijus, pašvaldību un pa­gastu pārvaldes par problē­mām, ko tas rada. Ir cilvēki, kam vairs nav iespēju  ap­meklēt lauku īpašumus, ārstu vai pat doties uz dar­bu. Tā kāda Variešu pagasta Medņu iedzīvotāja raksta: «Nevarēju iedomāties, ka kādreiz būs liegta iespēja nokļūt savos laukos, jo vienmēr kursēja autobusi. Līdz ko no 1. jūlija pasažierus sā­ka pārvadāt «Tukuma auto», nu tā ir re­alitāte. Reiss Jēkabpils–Alūk­sne plkst. 6.00 ir slēgts. Reisā Jē­kabpils–Pāpuļi plkst. 6.25 pasažierus no Jēkabpils ne­uzņem, braukt drīkst tikai atpakaļ no Pā­puļiem uz pilsētu. Reisā Jē­kabpils–Medņi plkst. 18.20 ir pretēji. Ir cilvēki, kam nav ma­šīnu, un, kaut vai lai ap­koptu lauku kapsētas, kas ne­atrodas ceļmalā, vai lai pa­strādātu savās lauku saimniecībās, vajag laiku. Pēc tagadējā au­tobusu grafika tas jādara naktīs. Daudzi priecājas par jaunajiem au­tobusiem. Tāda ir cilvēka da­ba – ja man labi, nav bēda par  citiem, bet ko lai dara tie, kurus vairs neved? Pro­tams, pasažieru skaits nav liels, bet kādam jābrauc katru dienu. Arī visa mana dzīve saistīta ar Variešu pagasta Medņiem. Tāpēc ne­gribu, ka «Tukuma auto» man to visu atņem».
     Sākotnēji par maršrutu slēgšanu bija pārsteigta arī Jēkabpils novada  pašvaldība. Vēlāk gan informēja, ka, sazinoties ar Autotransporta direkciju (ATD), saņemta atbilde, ka maršrutu izmaiņas jau bija iekļautas to iepirkuma specifikācijā un pašvaldība par to tikusi in­formēta.
   – Saskaņošana arvien notiek  gan ar reģionu pārvaldēm, gan pašvaldībām. Tiekoties ar Jēkabpils novada pašvaldības pārstāvjiem, kas šajā jomā darbojās arī iepriekš, secinājām, ka šis jautājums kaut kad ir saskaņots. Nav tā, ka tas netika darīts. Bet es arī saprotu, ka laiks jau ir pagājis, pašvaldībā ir mainījusies vara un cilvēki neatceras, kas pirms trīs gadiem ir noticis. Bet pēc būtības maršrutu tīkls tiek mainīts nepārtraukti atbilstoši dažādām vēlmēm un cilvēku vajadzībām. Maršruti tiek gan atvērti,  gan slēgti, gan mainīti. Tā ir mūsu ik­diena,  un ir noteikta procedūra, kā to dara. Arī tagad to pārrunājām. Ja ir kāda vēl­me mainīt kādas maršrutu tīkla daļas, tad to var darīt  atbilstoši pieprasījumam, – sacīja Tālis Linkaits. 
     
Ja būs maz pasažieru, drīz slēgs arī atjaunotos maršrutus 
    BD ministru informēja par kādas lasītājas  BD snieg­to informāciju, ka uz viņas vēstuli Autotransporta direkcijai, kurā viņa  informēja par nepieciešamību atjaunot kādu no slēgtajiem maršrutiem, saņemta atbilde, ka to saskaņos ar Lat­gales reģiona pārvaldi. Lasītāja bija neizpratnē, kāpēc tā, jo līdz šim visi vietējie maršruti tika saskaņoti ar Zemgales reģiona pārvaldi, kurā ietilpst arī Jēkabpils novads. Vai tad ATD nezina reģionu robežas? 
Ministrs sacīja, ka tas ir tehnisks jautājums, pie kā pieskaita maršrutu tīklu, bet  saskaņošanas kārtība nav mainīta.
    BD T. Linkaitu arī informēja, ka slēgti  starppilsētu maršruti, kur bija pasažieru piepildījums, piemēram, Jēkabpils–Alūksne caur Ma­donu. Tagad palikuši divi reisi, kas no Madonas dodas atpakaļ pēc  pusotras divām stundām. Ņemot vērā to, ka  uz Madonu brauc diezgan daudz cilvēku, lai apmeklētu traumatologu Madonas slim­nīcā, tas tik īsā laikā nav iespējams. Tāpat maršrutā Jēkabpils–Līvāni samazināts reisu skaits, kas pasažieriem rada problēmas.  
    – Ja ir pieprasījums, mēs tos maršrutus nodrošinām. Tur ir cits stāsts. Mēs regulāri saņemam parakstītas vēstules. Nav jau liela māksla ak­tīvistiem aiziet pie veikala un  savākt parakstus. Prakse ir tāda, ka mēs  šos reisus pēc cilvēku pieprasījuma palaižam trīs mēnešus  un ska­tāmies, vai tur tiešām ir cilvēku skaits. Mums ir bijuši daudzi gadījumi, kad tos tomēr neizmanto. Tad mēs pēc trīs mēnešiem to reisu atkal slēdzam, – skaidroja Tālis Linkaits.
      
Maršrutu saraksts pasūtīts loģistikas speciālistiem
   Vaicājām, pēc kādiem kritērijiem tika veidots jaunais maršrutu saraksts ar slēgtajiem reisiem? 
– Viens ir savienojamība. Tā ir jānodrošina no pagasta uz novada centru. Nevar būt, ka  tur vispār nav pārva­dājumu. Visā pārējā teritorijā, ja ir vairāki veidi, kā var nokļūt galapunktā, tad jāskatās, kurš no tiem ir ekonomiski pamatotākais. Skolēnu pārvadāšana ir pašvaldības uzdevums. Mēs ar daudzām pašvaldībām esam vienojušies, ka varam noteiktus maršrutus nodrošināt arī no valsts puses. Ir daudzi reisi, kas ir skolēnu mā­cību laikā, un citādi reisi  – brīvlaikā. Arī  maršru­tu tīklu veidoja, lai tas ir izdevīgi skolēniem, bet tur ir sava specifika. Ja  ir vēlme, lai piebrauc pie mājām, tad tur ar maršrutu autobusu neizbraukās. Izstrādājot ta­gadējo maršrutu tīklu, mums bija pieaicināti loģistikas konsultanti no uzņēmuma «Price Waterhouse Coopers», kas visu maršrutu tīklu šādā veidā salika visā  valstī. Tika pētīta pasažieru plūsma un skaitļots par 2018. un 2019. gadu, lai pateiktu, kāda ir pareiza darba organizācija, – stāsta Tālis Linkaits. 
     
Pasažierus uzņem tikai dotētos tīklā iekļautos reisos  
    Lūdzām  ministru skaidrot, kāpēc ir tāda situācija, ka tukšs autobuss vienā virzienā brauc, neuzņemot pasažierus, bet braucot at­pakaļ uzņem? Tas rada  lielu neizpratni, neērtības un pārpratumus. 
     – Visas jaunās maršrutu sistēmas pamatprincips ir, ka valsts apmaksā pasažieru pārvadājumus, nevis autobu­su kustību.  Tas nozīmē, ka pārvadājumiem ir jāpiemē­rojas pasažieru plūsmai. Parasti ir tā, ka no rītiem no laukiem cilvēki brauc uz pilsētu strādāt un vakarā atpakaļ. Tā ir pamatplūsma visos lauku novados. Protams, ir savi izņēmumi. Tāpēc pārvadātājam ir vakarā jāatved cilvēki uz laukiem, piemēram, uz Dunavu, un  autobusam būtu jāpaliek pa nakti Dunavā, lai no rīta atkal dotos reisā uz pilsētu.  Autobuss nav jādzen atpakaļ uz pilsētu. Ja tas tiek darīts, tas nav reiss, un tad neuzņem pasažierus. Mēs visus šos reisus Latvijā tā iekārtojām, bet tas ir kultūršoks pārvadātājam. Viņi ir pieraduši darīt citādi. Viņi būtu gatavi darīt citādāk, lai viņiem dotē arī tukšo reisu bez pasažieriem, bet to neesam gatavi darīt. Ja pārvadātājs to var atļauties, viņš var uz sava rēķina dzenāt autobusu pa visu Lat­viju, bet mēs dotējam ti­kai  tos reisus, kuros uzņem pa­sažierus. 
   Jautāts, kāpēc šī nianse pasažieriem netika skaidrota ne no ATD, ne pārvadātāju puses, ministrs sacīja, ka  ar pašvaldībām un ATD tiekot runāts par to, kas būtu jādara, lai informācija labāk sasniegtu cilvēkus.  
     
Sistēma jauna, un pāreja varot būt pakāpeniska 
     Tāpat vaicājām, kas kontrolē, lai tiktu ievēroti visi nosacījumi, kāds serviss jānodrošina autobusos? Pie­mēram, ir norādīts, ka simtprocentīgi visos autobusos jābūt iespējai norēķināties bezskaidras naudas veidā,  ar karti. Taču BD ir saņēmusi in­formāciju no lasītājiem, ka tas tā nav. Autobusā no Sēl­pils uz Jēkabpili šoferis atteicis, ka termināļa autobusā nav, jādod skaidra nauda. Ja tās nav, lai gaida nākamo autobusu pēc četrām stundām, tajā varēšot maksāt ar karti. Tāpat neizpratni radot tas, ka uz informatīvā tablo ārpusē virs vadītāja kabīnes nav pilns maršruta nosaukums no un uz kurieni dodas autobuss. 
     Ministrs sacīja, ka tas tā nevarētu būt. Gan dažreiz esot tā, nav zonas, un šo iespēju nevar izmantot. Kad BD sacīja, ka arī pārvadātāji atzīst, ka uzstādīšana notiek pakāpeniski,  T. Linkaits mi­nēja, ka tā ir jauna sistēma un pāreja uz to varētu būt pakāpeniska. Par informatīvajiem tablo viņš sacīja, ka cilvēki ir pieraduši pie viena informācijas attēlošanas veida, bet tagad tas ir cits. Iespējams, ka visam, kā katrai jaunai sistēmai, vajag laiku, lai pieskaņotos. Pa­iešot dažas nedēļas, un cilvēki aizmirsīšot, ka ir bijušas kādas problēmas, jo visu iz­maiņu mērķis ir bijis uzlabot pakalpojuma kvalitāti. 
    Vaicāts, kad varētu gaidīt kādu slēgto maršrutu atjaunošanu, ja iedzīvotāji un pašvaldība to prasīs, ministrs sacīja, ka izmaiņas pieņem Sabiedriskā transporta padome, kas sanāk reizi mēnesī, un izskatīšanai varētu paiet vairāki mēneši. 
     
Pašvaldībai piedāvāja pārņemt autoceļus
   BD ministram vaicāja, kādi sarunu temati tika apspriesti ar pašvaldību? 
    – No valsts puses ir interese, vai Jēkabpils novada dome kādā tuvākā laikā lems par vietējo ceļu pārņemšanu. Saprotu, ka izvērtēšana vēl notiek un lēmums vēl nav pieņemts. Ministrija ir piedāvājusi to ceļu sarakstu, ko esam gatavi nodot. Tie Jēkabpils novadā ir apmēram 220 kilometri vietējās nozīmes ceļu. Mēs katram ceļam dodam līdzi finansējumu – 1 560 eiro uz ki­lo­metru, kas ir vidējais finansējums, ko šobrīd Latvijas valsts izlieto šo ceļu uzturēšanai. Ir pašvaldības, kas parēķinājušas, ka tās uztur savus ceļus par 800 eiro par kilometru, tad vi­ņiem tā starpība ir izdevīga, lai pārņemtu ceļus.  No citām pašvaldībām atsaucība ir. Bet tas ir brīvprātīgs process. Mēs organizējam sarunas un ceram uz atsaucību. Ja nevēlas uzturēt ceļus, to turpinās darīt valsts, – saka Tālis Linkaits.
     
Valsts autoceļu uzturēšanu nodod arī privātuzņēmumiem 
    Izmaiņas notiek arī autoceļu uzturēšanā. Ir teritorijas, kur ceļu uzturēšana nodota privātiem uzņēmumiem, un  VAS «Latvijas autoceļu uzturētājs»  vairs nav vienīgais monopolists. Tāpat gaidāmas pārmaiņas «Latvijas autoceļu uzturētāja»  struktūrā.
     – Tāpat kā autobusu pārvadājumiem, arī ceļu uzturēšanai tirgu esam atvēruši. Ir noticis iepirkums. Jēkabpils no­vada teritorijai ir palicis tas pats valsts autoceļu uzturētājs, kas turpinās darbus. Autoceļu uzturētājs veic arī iekšējo reorganizāciju, bet tas ir viņu jautājums. Mērķis visam ir sakoncentrēt visus pakalpojumus lielākos blokos, un valsts autoceļu uzturētājs tagad var startēt arī privātos un pašvaldību vai «Latvijas valsts mežu» konkursos par ceļu uzturēšanu, nevis tikai koncentrēties uz valsts ceļiem. Sa­vukārt privāti uzņēmumi var startēt iepirkumos uz valsts ceļu uzturēšanu. Re­zultātā Limbažos, Vents­pilī un Daugavpilī ir uzvarējuši citi pakalpojumu sniedzēji, nevis Valsts autoceļu uzturētājs. 
    Mērķis jau ir sasniegts, un šo izmaiņu rezultātā ietaupītie pirmie trīs miljoni  eiro jau ir pārdalīti ceļu saimniecībā. Kopējo ietaupījumu, ko dos iepirkums, vēl redzēsim, apkopjot visus rezultātus. Šis iepirkums pierāda, ka  pakalpojumu var veikt lētāk un saimnieciskāk, – sacīja Tālis Linkaits.
     
Par Jēkabpils tiltu joprojām nav skaidrības
     Protams, ka vaicājām arī par iespēju uzcelt otru tiltu pār Daugavu Jēkabpilī – vai to var veicināt Zalves  militārā poligona celtniecība?
– Mēs zinām par jauno poligonu un gaidām no Aizsardzības ministrijas konkrētu pasūtījumu, kāds ir infrastruktūras plāns. Tur ne tikai ceļi, tur arī dzelzceļa pie­vads ir vajadzīgs. Tiklīdz no Aizsardzības ministrijas sagaidīsim pasūtījumu,  esam gatavi izbūvēt visu, kas ir nepieciešams. Cik es zinu, tad attiecībā uz Jē­kabpils tiltu projekts jau ir, vajag tikai finansējumu, – teica Tālis Linkaits. 
    Vaicāts, kādas ir izredzes, ja Aizsardzības ministrijas plānos tilta nebūs, T. Linkaits sacīja, ka tad rīkosies iespēju robežās. Pirmo tiltu pāri Daugavai cels pie Salaspils, kur tas būs kopīgais «Rail Baltica» un auto tilts, tad – Dau­gavpilī. Par Jē­kabpils tiltu šādā situācijā  ministrs neko konkrētu nesolīja, vien piebilda, ka arī pie Līvāniem gribot tiltu. 
     
     
 

iesaki šo rakstu:

Komentāri (3)

  1. jānis
    jānis
    pirms 2 gadiem

    Par ceļu Ilūkste- Birži P 72 jau paspējuši aizmirst. Varam putekļos aizrīties un bedrēs mest kūleņus.

    Atbildēt
  2. re kā
    re kā
    pirms 2 gadiem

    Vajag pamatīgi izlamāt atbildīgos lai atceras.

  3. GedertsPiebriedis
    GedertsPiebriedis
    pirms 2 gadiem

    Vai ta nav tur vel pabeiguš..? Toreiz tak runaj, ka tūlit viss būs.

Pievienot komentāru