Ar šo mācību gadu Jēkabpils novadā darbu pārtraukušas divas mācību iestādes: Viesītes vidusskolas izglītības programmu īstenošanas vieta Ritē un Sūnu pamatskolas programmu īstenošanas vieta Mežārē. Tas palielina skolēnu pārvadājumu izmaksas, jo bērni jānogādā citās mācību iestādēs. Skolu tīkla sakārtošana šos izdevums vēl palielinās. Turklāt paralēli tiek samazināts sabiedriskā transporta maršrutu un reisu skaits.
Pēc skolu reformas transporta izdevumi tikai pieaugs
BD lūdza sniegt informāciju par skolēnu pārvadājumiem: cik autobusu tiek izmantoti, cik un kādi ir maršruti, kuros tiek nodrošināti pārvadājumi uz skolu un atpakaļ? Vai bērnus ved arī uz kādu skolu ārpus novada? Kurp ved bērnus no vietām, kur vairs nedarbojas skola? Cik kopumā izmaksā skolēnu pārvadājumi?
Jēkabpils novada Izglītības pārvaldes vadītāja Aija Voitiške informē, ka novadā kopā ir 21 skolēnu pārvadājumu maršruts un šim mērķim izmanto 13 autobusus. Kopējā summa transporta izdevumu kompensācijai šī gada budžetā par skolēnu pārvadājumiem, ko veic SIA «Jēkabpils autobusu parks», SIA «Viesītes transports» un SIA «Tukuma auto», ir EUR 214 035, un šobrīd atlikums ir 65 000 eiro. Plus vēl ir finansējums degvielai skolēnu pārvadājumiem, ko veic pašvaldības transports, un tas ir 91 161 eiro (izpilde šobrīd ir 50 410 eiro, atlikums tātad ir 40 751 eiro).
A. Voitiške sacīja, ka izglītības pārvaldei šobrīd neesot informācijas, ka bērni ar Jēkabpils novada transportu tiktu vesti uz kādu skolu ārpus novada.
– Gluži pretēji – bērnus no citiem novadiem ved uz mūsu pašvaldības izglītības iestādēm. Skolu tīkla sakārtošanas rezultātā bērni no Augšdaugavas novada Subates, kuri dzīvo tuvāk Aknīstei, tiek vesti uz Aknīstes vidusskolu. Tā kā šogad darbu beigusi Viesītes izglītības iestāde Ritē, daļa skolēnu tiek vesta uz Viesītes, vēl citi – uz Aknīstes vidusskolu, kur kam tuvāk dzīvesvieta. Arī Sūnu skolas filiāle Mežārē ir slēgta, un skolēnus ved uz tuvāko izglītības iestādi – Sūnu pamatskolu. Esam saņēmuši vecāku iesniegumus, ka viņi gribētu, lai bērnus ved uz Jēkabpils 3. vidusskolu, bet šeit ir pieejams sabiedriskais transports. Vecāki, protams, var vest bērnu uz to mācību iestādi, kur viņi vēlas, – saka Aija Voitiške.
Viņa atzīst: ja netiks mainīti Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izvirzītie kritēriji, pēc skolu tīkla sakārtošanas skolēnu maršrutu skaits vēl pieaugs un attiecīgi palielināsies arī izdevumi. A. Voitiške stāsta, ka viņai un Jēkabpils novada domes priekšsēdētāja vietniekam izglītības un kultūras jautājumos Alfonam Žukam bijusi tikšanās ar IZM pārstāvjiem, jo arvien notiek sarunas par skolu tīkla izveidi, un tur arī diskutēts par skolēnu pārvadājumu problēmām.
– Piemēram, spriedām būt vai nebūt Dignājas pamatskolai ar nelielu skolēnu skaitu. Tur ir ģimenes, kas dzīvo Cukuriņos, tādas, kas dzīvo Dunavā. Dignāja no Zasas ir tikai 12 kilometru attālumā, turpretim bērni no attālākajām vietām vēl ir jāsavāc pa ceļam, lai viņus atvestu uz Dignāju. Problēma ir tā, ka Jēkabpils novads ir ar lielu teritoriju un ļoti atšķirīgu iedzīvotāju blīvumu atsevišķās vietās. Bet arī tur cilvēki dzīvo, un arī tur ir bērni. Es redzu milzīgu pašvaldības pienesumu, lai galīgi neiztukšotu Jēkabpils novadu, jo šīs ģimenes ar savu ražošanu tur darbojas, un bērni mācās turienes skolās. Un te ir tā dilemma: izglītības kvalitāte un viss pārējais, arī cilvēka dzīvesvieta, – spriež Aija Voitiške.
Alfons Žuks piebilst, ka ar Rites skolēniem esot tā, ka daļa aizgājusi arī uz Neretas skolu un no Neretas viņiem brauc pakaļ Aizkraukles novada organizēts transports. Savukārt runājot par Mežāri, daļa vecāku neesot izpratuši pašvaldības solījumu nodrošināt transportu, lai bērni tiek uz skolu. Runa bijusi par tuvāko izglītības iestādi – Sūnu pamatskolu, nevis par jebkuru citu. Kāds varbūt gribot, lai viņa bērns mācās Vīpē, cits – Atašienē, Varakļānos vai Jēkabpilī, un pašvaldība uz katru vietu transportu nenodrošinās. Ja ir kāda cita izvēle, nevis pašvaldības piedāvātā, tad par bērna nokļūšanu skolā jādomā vecākiem pašiem. A. Žuks piebilst, ka pašvaldībai jāsāk domāt arī par citu lietu: daudzviet kursē skolēnu autobusi ar 30 vietām, kas nav piepildīti, un būs jāpāriet uz mazākiem autobusiem.
Rosina atļaut ar skolēnu autobusiem pārvadāt pasažierus
A. Voitiške un A. Žuks uzsver, ka skolu tīkla reforma, ja tā notiks, transporta izdevumus skolēnu pārvadājumiem noteikti palielinās. Viņi minēja, ka novada domes priekšsēdētājs sarunās ar Finanšu ministriju un Autotransporta direkciju izteicis priekšlikumu atļaut pašvaldībām ar skolēnu autobusiem pārvadāt iedzīvotājus, ņemot par to samaksu. Esot taču redzams, ka valstī grib slēgt arvien vairāk reģionālo maršrutu, bet cilvēkiem laukos jādod iespēja pārvietoties. Pašvaldība to varētu kompensēt ar skolēnu autobusiem. Šobrīd šādi pārvadājumi nav atļauti un autobusā nevar uzņemt nevienu citu, kā tikai skolēnus.
Jēkabpils novada domes priekšsēdētāja vietnieks sociālajos un veselības aizsardzības jautājumos Aivars Vanags gan apšaubīja iespēju, ka ļaus pārvadāt pasažierus. Varbūt skolotājus, bet ne iedzīvotājus. Šāds ierobežojums esot saistīts ar bērnu drošību. Ne velti arī skolās tagad neesot vienkārši iekļūt, tūlīt dežurants vaicā: kas esi, ko vēlies? Tāpat arī nevarēšot jebkuram ļaut iekāpt skolēnu autobusā. Jā, ar sabiedrisko transportu brauc visi kopā, bet tad tā ir vecāku atbildība. Savukārt, ja tas ir pašvaldības apmaksāts un organizēts autobuss, visa atbildība par bērniem gulstas uz pašvaldību.
A. Žuks arī minēja, ka līdz ar skolu tīkla izmaiņām tagad jādomā, kā risināt problēmas ar sabiedrisko transportu. Esot sarežģīti saskaņot bērnu vajadzības, lai viņi ierastos uz stundu sākumu, ar citu pasažieru vajadzībām, kas dodas uz darbu Jēkabpilī vai citur. Pieaugušajiem jau pulksten 8.00 jābūt darbā, bet bērniem, piemēram, braucot uz skolu no Mežāres, tas ir par agru. Par to jau saņemti vecāku iesniegumi un pašvaldība tos vērtē.
UZZIŅAI
Jēkabpils novada dome, turpinot projektu «Bezemisiju autobusa iegāde Jēkabpils novada pašvaldības izglītojamo mobilitātes nodrošināšanai, veicinot skolu tīkla sasniedzamību», iegādāsies divus bezemisiju elektroautobusus ar uzlādes stacijām. Plānots iegādāties autobusus ar ietilpību līdz 22 sēdvietām. Vienu izmantos Salas vidusskolas, otru – Viesītes vidusskolas audzēkņu pārvadāšanai. Projekta kopējie izdevumi ir vairāk nekā 670 tūkstoši eiro. Precīzas autobusa un uzlādes iekārtas izmaksas kļūs zināmas pēc iepirkuma procedūras.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par projekta «Soli solī ar laiku» publikāciju saturu atbild «Brīvā Daugava»
Faktiski
Bet, kur ir aprēķini, ja skolās klases un skolas būtu saglabātas, kāds ir ietaupījums budžetā ar visu šito perestroiku- pārvadājumu izmaksām ?
Khe khe
Skolu izvēlas vecāki, nevis Jūs, žuka kungs. Tā ka, vadāsiet, kungs tur, kur jums teiks! Gudrinieks! Skolas, klases nolikvidē un nu diktēs, kur kuram mācīties!
Haha
Pašvaldības pienākums ir nodrošināt skolēnu pārvadājumus pašvaldības robežās, ņemot vērā pieejamos resursus. Ir autobuss uz skolu ar vajadzīgo izglītības pakāpi, vot i sēdini tajā bērnu un lai brauc. Nepatīk šī skola- tad vadā pats, kaut uz Ventspili.
vietējais Aironmens
Ja pieejamie resursi ir izzagti, tad, protams, pašvaldības slaisti plāta rokas.
hihi
Neaizmirstiet skolas autobusus arī uz jēkabpili no turienes kur likvidē vidusskolas.Tie arī ir skolēni.
prusaks
Bieži rodas iespaids, ka labā roka nezin' ko dara kreisā roka. Ar vidusskolu slēgšanu reģionos jau nu nevajadzētu steigties, jo beidzot valdības kuluāros tiek spriests par obligātu vidējo izglītību. Visticamāk, ka tā arī tiks nolemts.