Vēsturisko zemju krustcelēs
Sarmīte Rutka

 
Jau gadu spēkā ir Latviešu vēsturisko zemju likums, kas jaunveidoto Jēkabpils  novadu ieskaitījis divās vēsturiskajās zemēs: teritorijas Daugavas kreisajā krastā – Sēlijā, bet labajā krastā – Latgalē. Vēsture apmetusi kārtējo riņķīti, un Variešu pagastam atkal tiek piedēvētas latgaliskās saknes, tiesa gan, ciemojoties Variešos, ne­sastapām nevienu vietējo, kurš atzītu savus latgaliskos pirmsākumus.
 
 Variešnieki, kas jūs esat?
     Jau pirmajā saziņas reizē pagasta saimniecības vadītāja Dace Vītola smej, ka variešnieki laika gaitā piemērojušies  visam: – Ko jau varasvīriem vajag, tas mēs arī esam: dziesmusvētkos ejam pie Latgales, balsojam un nākotni plānojam kā Zemgale.
    Lai mēs uzzinātu un saviem lasītājiem pastāstītu, kas tad īsti šajā pagastā dzīvo, D. Vītola un pagasta pārvaldnieks Andris Naidov­skis uz sarunu uzaicinājuši pagasta aktīvākās dāmas, kas zina stāstīt gan par pašu piedzīvoto, gan senākiem notikumiem.
– Redz, kā lai nosaka, kas es esmu? Dzimusi Lat­galē, bērnību pavadījusi Kurzemē, skolojusies Rīgā, bet no 1963. gada dzīvoju Med­ņos, pēc apvienošanās – Variešos. Vīrs sestajā paaudzē luterānis, pati visus 84 gadus kopš dzimšanas esmu katoliete. Tomēr sevi par latgalieti neuzskatu, – teic laba variešnieku un viņu dzīvesveida pazinēja, bijusī Medņu ciema padomes izpildkomitejas priekšsēdētāja Eleonora Liepniece (attēlā). Latgaliski viņa saprotot, bet nerunājot – neesot pareizās latgaliešu  izloksnes: – Un es te pagastā neviena vietējā arī nezinu, kas runātu latgaliski. Kādreiz, 60. gados, kad tikko sāku šeit dzīvot, daži vecāki vietējie cilvēki gan vēl runāja tādā dīvainā latgaļu valodā, tā gari un stiepti – kōja, mōja (nevis lauzti kā Latgalē «mo-uja»), bet ta­gad sen vairs neviena ne­zinu. Visi runā latviešu literārajā valodā, kā skolā mā­ca. Medņos, tāpat kā netālu esošajās Ratītēs un Mežārē, jau no seniem laikiem dzīvojuši vecticībnieki. Savulaik vecākie no viņiem sarunājās krieviski, bet jaunie mācījās latviešu valodā un sarunājās latviski. 
 
Varieši – Ungurmuižas mantinieki
   Ar Variešu pagasta vēstures izzināšanu, vietējo tradīciju, amatu prasmju izpēti un popularizēšanu pēdējos gados aktīvi strādā biedrība «Aloksnīte». Pirms pandēmijas laika īstenoti vairāki pagasta vēstures izpētei un saglabāšanai nozīmīgi projekti (tapušas foto, gleznu un rokdarbu izstādes, izdots buklets u.c.). Biedrības vadītāja, ilggadējā pagasta padomes priekšsēdētāja Rasma Rācene norāda, ka Variešu pagasts ir padomju laika veidojums: – Variešu pagasts ir veidojies no Krustpils pagasta un vēsturiskā Ungurmuižas pagasta. 1922. gadā Ungurmuižu sadala: daļa «aiziet» uz Vīpi, atdala arī Aivieksti, bet šeit atlikušo daļu no 1940. gada sauc par Medņu pagastu. 1945. gadā Medņu pagastu sadala ciemos – paliek An­tūži, Gromalti un Medņi. Arī Krustpils pagastu sadala sešos ciemos, no kuriem viens ir Varieši. 1954. gadā Antūžus pievieno Variešu ciemam, bet 1977. gadā, apvienojoties kolhoziem, tam pievieno arī Medņus, no šī laika pagasts arī ir pašreizējajā teritorijā. Jāteic, ka Antūžos un Medņos ir vairāk tādu iedzīvotāju, kuri šeit mituši paaudžu paaudzēs, bet Variešos kā jau ciema un pagasta centrā, kur bijusi visa administratīvā pārvalde, kur uzbūvētas daudzdzīvokļu mājas, kur ir skola, vēsturiski ienācis vairāk jaunpienācēju. 
Par jaunpienācējiem šos cilvēkus gan var dēvēt visai nosacīti, jo runa ir par 40–50 gadus senu pagātni. Vietējie par svešiniekiem mēdzot nosaukt pat tādus, kuri te dzīvojot «tikai» trijās paaudzēs... Tiesa, pēc neatkarības atjaunošanas arī Va­riešos, tāpat kā visur Latvijā, cilvēku skaits katru gadu tikai samazinās. E. Liepniece skumji atskatās pagātnē un secina, ka, piemēram, agrāk Silabebros bijušas 10 sētas, tagad nav nevienas. Tāpat izzuduši vēl vairāki ciemi, bet citos palicis pa 1–2 saimniecībām – Medīlas, Zaļaci, Melderes, Priecumi, Ezeņi, Pāpuļi... Pagasta saimniece Dace Vītola stāsta, ka, pēc statistikas da­tiem, gada sākumā pagastā dzīvoja vien 1 105 cilvēki, visvairāk – Variešos. Tomēr priecē tas, ka te nav neapstrādātu zemju, pagastā saimnieko spēcīgi zemnieki un uzņēmēji – SIA «Daģis», z/s «Eglaine», «Delles» u.c. Arī brīvu dzīvokļu Variešos nav. Te arī iegādājas īpašumus (tiesa ne pastāvīgai dzīvei, bet kā vasaras mājas) vairākas ģimenes no galvaspilsētas, kuri īpaši interesējas par latvisko tradīciju izkopšanu.
    Lūkojot pēc saknēm, jā­skatās uz barona Korfa laikiem. Rasma Rācene stāsta, ka  jau 1856. gadā barons lūdzis, lai viņam, luterticīgajam, piederošās Ungur­muižas un Krustpils zemes no katoļticīgās Latgales pievieno Vidzemei. 
    Citos pierakstos rodams, ka šīs teritorijas uzskatītas par savā ziņā «apdalītām» un novārtā atstātām, jo bijušas Daugavpils apriņķa nomale.
– Tā nu mums visu laiku aktuāla bijusi izšķiršanās starp Vidzemi un Latgali, – secina R. Rācene. – Par Zemgali vai Sēliju gan nekad nav bijusi runa, jo tās šejieniešiem vienmēr bijušas nošķirtas teritorijas, zemes aiz upes.
 
Pagasta aktīvākās sabiedriskās un kultūras dzīves veidotājas (no kreisās): Rasma Rācene, Daiga Beinaroviča, Dace Vītola un Anita Rūliete atzīst, ka, dzīvojot novadu krustcelēs, variešnieki tā īsti neizjūt piederību nevienai no vēsturiskajām zemēm.
     
Variešnieku dzīves ainiņas
     Vietējos cilvēkus Eleono­ras kundze raksturo kā ļoti sirsnīgus un izpalīdzīgus, lai gan pēc dabas un dzīvesveida – kā viensētniekus.
     – Medņu vecticībnieki vienmēr bijuši sirsnīgi, strādīgi un ļoti atbildīgi ļaudis: ja uzņēmušies kādu darbu, pabeigs, lai vai kas. Viņi vien­mēr pieturējušies savām reliģiskajām tradīcijām, taču sekojuši, lai tās netraucē dar­bam, – stāsta E. Liep­niece. – Antūžnieki man vienmēr likušies lieli sava cie­ma patrioti. Vairāk uz šo pusi dzīvojošie bijuši atturīgāki un noslēgtāki. Varbūt tādēļ, ka bagātāki, vai kāda cita iemesla dēļ.
    Vaicāju par kādām īpašām šejieniešu tradīcijām vai kulinārijas receptēm, kas ro­damas tikai šajā pusē. D. Vī­tola teic, ka visos laikos te cieņā bijuši abēdu kāposti: – No savas bērnības atceros, ka pēc cūku bērēm vienmēr tika vārīti abēdu kāposti un gatavotas asinsdesas. Kā­pos­tus vairākas dienas ēda paši, cienāja kaimiņus. Tad kaimiņos nokāva cūku, atkal vārīja kāpostus, atkal gāja ar kāpostu katlu pie kaimiņiem. Tā visu ziemu no mā­jas uz māju abēdu kāposti tika nesti.
     – Abēdu kāpostiem tiek izmantota neskalota, neatdzesēta gaļa, tādēļ tiem vienmēr ir īpaša garša, – skaidro E. Liepniece. – Vēl mūsu pusē cūkas kāvēji ne­reti pieprasīja cept viņiem asins pankūkas – no svaigi notecinātajām asinīm, miltiem un sāls. Daudziem tas šķita tā briesmīgi, bet arī pati esmu šīs pankūkas ēdusi. 
     No vietējām tradīcijām Eleonoras kundzei spilgtā atmiņā kāpostu zagšana, lai nebūtu jāiet mājās pēc lielākajiem godiem – kāzām vai bērēm. Kāpostu celšana gal­dā vienmēr nozīmēja, ka viesiem jādodas mājās, bet ne­vienam jau nav gribējies pārtraukt svinēšanu. Ja neizdevies nozagt kāpostus, ne­reti bāzuši skursteņus ciet vai plīti ar pipariem apbēruši – visādi kavējuši saimnieces, lai kāposti tomēr galdā netiktu celti tik ātri. 
     – Bēres šajā pusē vienmēr bijusi vairāku dienu sanākšana. Pirmajā atvadījās no nelaiķa, otrajā – dedzināja eglītes, tad, ja nebija testamenta, tika kronēts jaunais saimnieks, kuram bija jāiet cauri dūmiem, un vi­ņam tika nodotas īpašuma atslēgas, – stāsta E. Liep­niece. 
     – Vispār bēres šeit allaž bijušas tāda plaša radu un draugu kopāsanākšana, – turpina Variešu bibliotēkas vadītāja Daiga Beinaro­viča. – Otrā diena man vienmēr šķitusi jautra padarīšana, kad nereti pat dziedāts, īpaši ja aizgājējs bija krietnos gados un pie dzīves pieteicis, lai palicēji stipri nesēro. Turklāt šādas tradīcijas bija dzīvas vēl salīdzinoši nesen.
     Runājot par sadzīvi, va­riešnieces teic, ka visām visspilgtākajā atmiņā palikusi vietējo iedzīvotāju vēlme darboties pašdarbības ko­lektīvos. Pēc smagiem lauku darbiem cilvēki mērojuši ki­lometriem tālus ceļus, lai piedalītos kora mēģinājumā vai dejotu tautasdeju kolektīvā. Padomju laikos tikušas rīkotas arī dažādas sporta sacensības starp pagastiem un rajoniem, kur arī vienmēr aktīvi piedalījušies Variešu pagasta ļaudis.  Protams, savs nopelns tajā ir toreizējai kolektīvā darba un atpūtas propagandai, tomēr tā nekādā ziņā neesot bijusi slikta lieta. 
     – Tiesa kas tiesa, dzīvojām viensētās, bet satikām ļoti draudzīgi un, ja ko no­domājām, visi kopā izdarījām. Kopā piedalījāmies pašdarbībā, kopā gājām uz kartupeļu talkām. Ja jaunieši nolēma, ka Antūžu centrā vajag šūpoles, sanāca kopā un uztaisīja. Klubu sagribēja ātrāk izremontēt, sanāca visi kopā un saremontēja, ko kurš prata, palīdzēja, – atceras Daiga. 
    – Antūžos un Medņos agrākos laikos vienmēr bijusi aktīva kultūras dzīve. Un­gurmuižas dziedātāju koris dibināts 1880. gadā un aktīvi darbojies visu Latvijas laiku, līdz pēdējos dziesmu svētkos Daugavpilī jau uz­stājies kā aizsargu koris, – stāsta Rasma Rācene. – Te­ātri spēlēja un brīvdabas izrādes izrādīja. Es apkopoju materiālus par pagasta cilvēku aktivitātēm un varu tikai pabrīnīties par to, cik viss bijis augstā līmenī. Arī kolhozu laikos bija koris, deju  kolektīvi. Diemžēl ta­gad tā vairs nav. Tagad visi vairāk dzīvo savrupi un ir daudz grūtāk kādu uzrunāt un uzaicināt piedalīties.
 
Zaļi rūtotās Ungurmuižas nātnās seģenes raksti, kas aplūkojami grāmatā «Latvju raksti», arī nav tipiski  ne Latgalei, ne Vidzemei.
 
 
Variešu pagasts
 
Teritorija, kurā atrodas tagadējais Variešu pagasts, kopš 12. gadsimta bija latgaļu apdzīvota un ietilpa Jersikas valstī. Vēlāk, kristietībai ienākot no rietumiem, šīs zemes bija Rīgas arhibīskapijas pakļautībā, bet kopš 16. gadsimta vidus kopā ar visu tagadējo Latgali ietilpa Polijas–Lietuvas valstī. 1585. gadā Polijas karalis Stefans Batorijs lielo Krustpils novadu dāvināja  luterticīgajam Nikolajam Korfam. Pēc Polijas sadalīšanas Latgale (Poļu Inflantija) nonāca Krievijas  pakļautībā, un Krustpils un apkārtnes apdzīvotās vietas tika iekļautas Daugavpils (Dinaburgas) apriņķī. Pēc 1861. gada, kad Latgalē atcēla dzimtbūšanu, arī Krustpils apkaimē tiek izveidota  jauna vietējās pārvaldes  struktūra –  Krustpils un Ungurmui­žas pagasti. Ungurmuižas pagasts Daugavpils apriņķī ir arī pirmās neatkarīgās valsts laikā, vienīgi 1939. gada 29. decembrī ar iekšlietu ministra K. Veitmaņa rīkojumu  tam ir apstiprināts jauns nosaukums – Medņu pagasts. 1941. gada 18. martā Krustpili, Gostiņus, Medņus un vēl 3 pagastus  no Daugavpils apriņķa iekļāva Jēkabpils ap­riņķī. 1945. gada 10. septembrī pagastā izveidoja An­tūžu, Gromaltu un Medņu ciema padomes. Padomju lai­kā administratīvi teritoriālās reformas rezultātā 1949. gadā tika izveidots Krustpils rajons, kurš 1952.–1953. gadā ietilpa Daugavpils apgabalā. 1977. gadā, apvienojot kolhozus, Medņus pievieno Variešu ciemam, bet 1990. gadā tas kļuva par   Variešu pagastu.
Vairums pagasta iedzīvotāju bija luterticīgi, tāpēc garīgā un materiālā kultūra te tuvāka Vidzemei, nevis ka­toliskajai Latgalei. Sākot no 1907. gada, Ungurmuižas pagastā lielākā skaitā apmetās vecticībnieki no pārnovadiem. Viņi ar Vitebskas Zemes bankas starpniecību te iepirka zemi, ko  izpārdeva barons Korfs. Pagastā runātā valoda savulaik tika pieskaitīta augšzemnieku dialekta nedziļajām sēliskajām izloksnēm. Senākos laikos tomēr še­jienes ļaužu ieražās, valodā un pat administratīvajā iedalījumā bija daudz līdzīga ar Latgali. Piemēram,  šeit vēsturiski nav bijis mājvārdu kā Latgalē, bet mazākais administratīvais iedalījums bija sādža, ko tāpat kā Dien­vidlatgalē sauca – sola. Par to liecina kaut vai 1897. ga­da tautas skaitīšana, kur redzami visu apdzīvoto vietu nosaukumi, to skaitā arī daudzas solas: Odzessola, Ap­šusola, Purviņsola, Veipusola, Ozolsola u.c. Mūsdienās daļa šo vietu jau izzudusi, bet joprojām ir Irbessala, Rubeņsala, Lapsusala un citas, kas saglabājušas seno vietvārdu.  
 

Biedrība «Aloksīte» sagatavojusi un izdevusi brošūru «Variešu pagasts, kur publicēts īss ieskats pagasta  vēsturē un apkopota svarīgākā informācija par šo teritoriju mūsdienās.
 
Dzīvo tik nost!
– Sevi par latgalieti noteikti neuzskatu, jo latgaliski es neprotu ne runāt, ne dziedāt, ne domāt, – teic Variešu bibliotēkas vadītāja, vietējā kultūras darbiniece un kopienas aktīviste Daiga Beinaroviča. – Manuprāt, mūsu atrašanās vieta ir arī mūsu priekšrocība, jo esam krustcelēs. Atbilstoši vēsturiskajām zemēm mēs esam Latgalē, bet etnogrāfiski mēs vairāk esam pie Vid­zemes pieskaitāmi. Tas nav mans izgudrojums. Vēl meklējot materiālus par pagastu, uzgāju norādes, ka ar Krustpils un Variešu pagastu pētniekiem vajagot būt uz­manīgiem, jo šejieniešu tradīcijas visvairāk atbilst Vid­zemei. Kaut gan mūsu slavenā Ungurmuižas villaine rakstu sarežģītībā un krāsās nemaz tik ļoti nelīdzinās vidzemnieku tautastērpam. Mēs tādi kā paši par sevi – nevienam neesam līdzīgi. Visi ir gribējuši kaut kur mūs sev pievilkt klāt. Tik Kurzemē vēl neesam bijuši! Varbūt arī tādēļ mums ir grūtāk no­teikt savu identitāti, un izvēlamies palikt paši par sevi un tā vienkārši dzīvojam nost. Latgaliešu valodā ap­kārtnē prot runāt tikai ieceļotāji no Latgales. Dažviet vietējiem ir dzirdama sava izloksne – nevietā tiek iz­mantots platais ē: «ejam ēst maizi», «dod divas pēciņas (paciņas) biskvīšu» u. tml., tomēr tas ir liels retums.
 
Daiga izveidojusi Variešu apvidvārdu kartotēku un drīzumā skolā rīkos pasākumu, lai ieinteresētu jauniešus pagasta vēstures un vietējā dzīvesveida izzināšanā. 
 
No D. Beinarovičas vairāku gadu garumā pierakstīto apvidvārdu krājuma:
Ancuks – uzvalks
Ļāpšiņa – lapsene
Grezele – pīts grozs, veca vecene
Časka – krāms, nevērtīga manta
Čarpāgs – kauss
Pūne – šķūnis, 
Ņūkšķis – čīkstīgs bērns
Lēkška – govs sūds
Kurka – vista
Endzesi – spilvendrānā iešūtā dekoratīvā maliņa
Jorģīne, jurģene – dālija
Duršlāgs – caurduris
Bombas – konfektes
Čagans – kustīgs, izdarīgs cilvēks
Švarkas – divzaru siena dakšas
Tupuļi – kartupeļi
 
Paši par sevi
 
Andris Naidovskis (attēlā) par Variešu pagasta pār­valdnieku strādā tikai četrus gadus un arvien dziļāk iepazīst vietējos cilvēkus un tradīcijas: – Pagasta vēstures izzināšanā un popularizēšanā visvairāk savulaik darījusi Ozoliņu ģimene. Lo­nija veidoja šejienes kultūras dzīvi, bet Gunta dzīves darbs bija novadpētniecība un vietējā muzeja izveidošana un uzturēšana. Guntis cerējis atrast apkārtnes purvos nogrimušo vācu tanku «Tiger», bet iecerētais nav piepildījies... Diemžēl abi jau devušies aizsaulē un mu­zeja kolekcija publiskai apskatei vairs nav pieejama. Tomēr variešnieki, manu­prāt, ir lieli sava pagasta patrioti un daudz dara vietējo tradīciju saglabāšanā.  Viņi noteikti nav latgalieši, arī ne zemgaļi vai sēļi. Viņi ir tādi pašpietiekami variešnieki. Pašpietie­ka­mi tādēļ, ka ir pārticis pa­gasts. Ja šejienieši neies pie varasvīriem un neprasīs pievienošanu Vid­zemei vai ne­pievērsīs uzmanību tam, ka tiek «pierakstīti» arī pie citām vēsturiskajām zemēm, tad ar Krustpils novada pievienošanu Jē­kabpils novadam viņi gan nav apmierināti. Un kā gan citādi, ja Krust­pils novads vienmēr bi­jis visbagātākais. Arī Variešu pa­gastā pieraduši paši saimniekot un paši būt sev noteicēji iepriekšējā novada ietvaros. Tagad šādu priekšrocību vairs nav. Žēl, un pagaidām neredzam vēl nevienu ieguvumu, ko mums būtu devusi šī reforma. 
 

 

 

G. Gagunova foto

Ar ko šeit lepojas

Variešu pagasta iedzīvotāju minētās vietas, ar kurām viņi lepojas un kuras noteikti rādītu viesiem: 
1. Krusta formā celtā Unguru  luterāņu baznīca.
 
 
2. Timsmales ezers ar kristāldzidru un ļoti tīru ūdeni un ar mellenēm bagātīgi noaugušiem krastiem. 
 
 
3. Villijas ozols – Latvijā, Baltijā un, iespējams, arī Eiropā visātrāk augošais ozols. Pēc kara, 1949. gadā vietējā iedzīvotāja Villija Mēnesis no meža atnesusi un pie Pur­malspāģu mājas Antūžos iestādījusi mazu, mazu ozoliņu. Tas audzis varenā ātrumā un 59 gados kļuvis par dižkoku. Vides aizsardzības un sabiedrisks darbinieks un dižkoku u.c. dabas pieminekļu pētnieks Guntis Jānis Eniņš veicis pētījumu par Villijas ozola ātraudzību un konstatējis, ka tiešām tas apkārtmērā pieaug par 2 cm gadā! Savā 2008. gadā iznākušajā grāmatā par Latvijas dižkokiem «100 dižākie un svētākie» G. Eniņš uzrāda, ka Villijas ozola apkārtmērs tobrīd ir 3,76 m.
 
 
Attēlā, kas publicēts grāmatā «100 dižākie un svētākie», pie Villijas ozola pozē autors G. Eniņš un koka stādītājas meita Alda.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. 
Par projekta «Kopīgās saknes meklējot» publikāciju saturu atbild «Brīvā Daugava

iesaki šo rakstu:

Komentāri (2)

  1. krustpiliete
    krustpiliete
    pirms 2 gadiem

    šitie raksti par pagastiem ir saistoši, ar patiku izlasīju arī par Variešām

    Atbildēt
  2. re kā
    re kā
    pirms 2 gadiem

    Varieši sevi par latgaliešiem nav uzskatījuši. Tas tāpat kā sēlpilieši sevi neuzskata par sunākstiešiem.

    Atbildēt

Pievienot komentāru